Verejnosť vníma priemerný hrubý plat 1800 € ako nadpriemerný. Bežná realita je úplne inde. Štrajkujúci zamestnanci sa sťažujú aj na zlé pracovné podmienky. 

Štrajkujú predovšetkým ľudia z výrobných liniek, najviac tí, ktorí montujú luxusné SUV modely. Otvorene priznávajú, že na účet im mesačne zo zamestnania chodí suma v rozpätí od 720 do 1150 eur. Závisí to najmä od pracovného zaradenia, odrobených rokov, nadčasov a ďalších príplatkov, napríklad smeny.

Nespokojní zamestnanci poukazujú aj na to, že ich platy sú neporovnateľne nižšie oproti platom ľudí z koncernu VW v Nemecku. Tam je už nástupný plat v najnižšej triede vyšší ako bratislavský celofrabrikový priemer – presahuje ho až o 200 eur. Priemerná mesačná mzda je v Nemecku, podľa odborárov, 4200 eur.

Na pohľad vedenie a odbory hovoria o dvoch odlišných sumách – v konečnom dôsledku však až také rozdielne nie sú. Ide o interpretáciu.

Vedenie vždy hovorí o hrubej mzde a započítava tam platy všetkých pracovníkov závodu (teda aj administratívu), bez manažmentu.

Pojem priemerná mesačná hrubá mzda zahŕňa všetky peňažné položky odmeňovania zamestnancov. Zamestnanci tento balík zvyknú volať nesprávne superhrubá mzda (podľa oficiálnej definície je superhrubá mzda niečo iné – súčet hrubej mzdy a odvodov, ktoré platí zamestnávateľ), podľa nich figuruje len na výplatnej páske.

Monotónna práca na linke na zmeny je mimoriadne náročná fyzicky aj psychicky. Kto neskúsil, neuverí...

Okrem mesačnej mzdy podľa platovej tabuľky vedenie priemeruje aj:

  • 13. (dovolenkový) plat, ktorý dostávajú zamestnanci pred letom a tvorí polovicu mesačného platu,
  • 14. (vianočný) plat, ktorý dostávajú v zime a tvorí čiastku 60 až 100 % platu podľa odpracovaných rokov,
  • bonus za hospodárske výsledky, ktorý dostávajú na jar a tento rok išlo o sumu asi 1600 eur,
  • nadčasy, cez víkend 50 cez týždeň 25 €,
  • všetky príplatky a odmeny, napríklad príplatok za zmennosť, ktorý majú najvyšší ľudia v tzv. štvorzmenke, či rizikové príplatky alebo príplatky za tímlíderstvo a podobne.

Štrajkujúcich taký spôsob priemerovania rozhorčuje. Myslia si, že nezainteresovaný človek potom vníma 1800 eurovú mzdu ako bežný plat vo Volkswagene, ku ktorému sa ešte pripočítavajú ďalšie benefity, čo nie je pravda.

Mnohí zamestnanci z výroby vo Volkswagene poukazujú na to, že v práci strávia viac času ako bežní pracovníci. Často pracujú v spomínanej štvorzmenke - ide o systém striedania zmien štýlom dve ranné, dve poobedné, dve nočné zmeny a dva dni voľna. Tento cyklus trvá 6 až 7 dní, takže voľné dni sa nekryjú s víkendami.

Okrem toho ich trápia krátke pracovné prestávky. Na niektorých prevádzkach sú dve 15-minútové, inde 10 a 20-minútová, prípadne jedna 30-minútová. Najmä v slnečných mesiacoch je v halách dosť teplo, ak teplota stúpne nad 30°C, vyhlási sa 10-minútová teplotná prestávka.

Preto, keď média prezentujú priemerné platy na Slovensku, berte to s rezervou. Výnimkou nie sú ani policajti, sestričky, ani učitelia...

Zdroj: Aktuality

Foto: Pravda