„Väčšina z nášho výstupu mieri do Európy a je absolútne nutné zachovanie voľného obchodu medzi Britániou a EÚ, inak riskujeme zničenie tohto úspešného príbehu.“

Uplynulý marec sa stal vo Veľkej Británii najlepším mesiacom vo výrobe áut za posledných 17 rokov. Oproti februáru vzrástla produkcia o 10,6 % a celkovo Briti zmontovali 170 691 áut. Rast hnal najmä vysoký dopyt zo zahraničia. Z marcovej produkcie exportovali 130 838 vozidiel. Naopak, domáci dopyt klesol medzimesačne o 2,2 % na 39 853 áut. Za prvé tri mesiace zišlo z výrobných liniek v Británii 471 695 vozidiel.

„Britský výroba áut rastie vďaka miliardám libier investovaným v posledných pár rokoch,“ hovorí Mike Hawes z SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders). Keďže väčšina britskej výroby mieri na export, je otázne, ako zamieša karty Brexit (odchod Veľkej Británie z Európskej únie). „Väčšina z nášho výstupu mieri do Európy a je absolútne nutné zachovanie voľného obchodu medzi Britániou a EÚ, inak riskujeme zničenie tohto úspešného príbehu,“ upozorňuje Hawes.

Približne 75 % zmontovaných vozidiel totiž Spojené kráľovstvo exportuje a väčšinu z nich práve do členských krajín EÚ. Ak by museli v budúcnosti platiť automobilky vysoké clo, pre Britániu by to znamenalo katastrofu. Významní hráči by presunuli výrobné kapacity radšej do krajín EÚ, kde by sa vyhli clu, vysokým mzdám a iným poplatkom. Najväčšie výrobné haly má na ostrovoch Nissan, Jaguar Land Rover a Mini. Kým domáce značky ako JLR a Mini si pravdepodobne ponechajú výrobné kapacity v Británii, v prípade ostatných automobiliek je to otázne. Britskí politici budú v najbližšej dobe určite tvrdo bojovať za zachovanie bezbariérového trhu, inak nie je v ohrození len automobilový priemysel.

Zdroj: theguardian