V zime hneď niekoľko problémov môže spomaliť našu cestu do práce: 1) Dostať sa do auta. 2) Naštartovať. 3) Očistiť auto od ľadu. 4) Dostať sa na cestu. Prinášame prehľad dostupných vecí, ktoré môžu pomôcť.
AutoKelly

Nie je nič horšie ako keď sa nemôžete dostať do auta cez primrznuté dvere. Predídete im pritom veľmi jednoducho.

Ako sa dostať do zmrznutého auta? Ošetrite gumové tesnenia všetkých dverí

Jednou z najdôležitejších vecí býva vôbec sa ráno do auta dostať. Nemusí pritom byť ani zahrabané pod kopou snehu. Výrazné mínusové teploty, vlhkosť a tvrdé gumové tesnenia na dverách už určite potrápili nejedného z vás. Nie je nič horšie, ako chodiť okolo odomknutého auta a nemôcť ho otvoriť, pretože primrzli dvere. Isto ste už boli svedkami, ako sused mixluje s dverami auta, najskôr jednými potom druhými, tretími, piatymi a nie a nie otvoriť. Ak ste pred zimou neošetrili tesnenia na dverách, už iste tušíte, že tak, ako suseda, to o chvíľu čaká aj vás. Spomeňte si, kto z vás už liezol do zamrznutého auta cez kufor, pretože piate dvere boli náhodou jediné, ktoré sa dali otvoriť? Riešenie je pritom jednoduché. Stačí namazať tesnenia dverí a máte po starosti. Na trhu existuje viacero prípravkov na ošetrenie gumových tesnení a ich cena je väčšinou menej ako 4€.

AutoKelly

Kompaktná štartovacia stanica v mnohom prekonáva klasické štartovacie káble

Neštartuje? Majte po ruke nabíjačku, štartovacie káble a používajte aditíva do paliva
 

Druhou výzvou, keď už ste dnu, býva naštartovanie. Tu môžu nastať dva problémy. Jedným je slabý akumulátor. Tu vám pomôže malá prenosná štartovacia stanica, ktorá inak môže poslúžiť ako energetická banka pre vaše mobilné zariadenia, alebo klasické štartovacie káble a ochotný sused. Ak máte auto so vznetovým motorom, druhým problémom môže byť "zamrznutá" nafta. Na to, že nafta pri nízkych teplotách hustne a rôsolovatie, treba myslieť už pri tankovaní, a najmä ak si nie ste 100% istý kvalitou tankovaného paliva, je vhodné v zimných mesiacoch pridávať aditívum do nafty.

AutoKelly

K metličke a škrabke sa výborne hodí aj rozmrazovač okien

Na čistenie auta postačí metlička, škrabka a rozmrazovač okien

Ak už máte naštartované, je správny čas zapnúť vyhrievanie skiel, nájsť škrabku, alebo v prípade snehu aj metličku a auto si dôkladne očistiť. Nejde tu pritom iba o pohodlie, ale aj o bezpečnosť a peniaze. Dobrý výhľad z vozidla je totiž základným predpokladom bezpečnej jazdy. Vždy je lepšia trocha ranného telocviku so skrehnutými rukami, ako zraziť dieťa, ktoré beží do školy a ktoré ste nevideli, lebo ste si oškriabali iba malý tankový priezor na čelnom skle. Ak navyše napadol sneh, je vašou povinnosťou ho z auta pred jazdou odstrániť. V opačnom prípade nielen, že riskujete pokutu, ale ohrozujete seba aj ostatných vodičov. Pri jazde s hrubou vrstvou snehu na streche totiž za sebou vytvárate "husté sneženie". Ak sa navyše auto trocha zohreje, alebo zvýšite rýchlosť, môžu sa vám zo strechy uvoľňovať veľké kusy snehu naraz. Tie potom môžu niekomu za vami na niekoľko sekúnd znemožniť výhľad, alebo aj poškodiť čelné sklo. Nuž a pri brzdení sa zasa celý náklad snehu, ktorý si veziete na streche, môže jednoducho zosunúť na vaše čelné sklo a zablokovať vám výhľad. Metlička by preto nemala v zime v auta chýbať. Ak ale máte okná iba primrznuté, je tu okrem starej dobrej škrabky ešte jedno riešenie. Na trhu je totiž mnoho rozmrazovačov okien a ich cena je väčšinou do 5€.

AutoKelly

Dostať sa na cestu nemusí byť ľahké

Nedá sa vyjsť na cestu? Riešením sú lopatka, reťaze a protišmykové pásy

V tomto bode už máte naštartované a očistené auto a zdanlivo môžete vyraziť. No zima je zradná a môže nastať ešte jeden problém. Nie vždy je totiž jednoduché dostať sa zo zasneženého, alebo zľadovateného parkoviska na odhrnutú cestu. V prípadoch, keď napadlo veľa snehu, alebo odhŕňacie vozidlo vytvorilo za vašim autom snehovú bariéru, je dobré mať v aute skladaciu lopatku. Nezaberie veľa miesta kufri a môže rýchlo vyriešiť podobné problémy. Čo ale robiť, ak ste už zapadli v snehu a nemáte lopatku, alebo sa márne snažíte pohnúť na zľadovatenom povrchu? Riešením by mohli byť vyslobodzovacie pásy. Pod týmto pojmom existujú dve rôzne zariadenia. Prvým sú protišmykové pásy, ktoré pripevníte na hnané kolesá, podobne ako snehové reťaze. Tieto pásy síce nie sú také účinné, ako snehové reťaze, no ich montáž je jednoduchšia, najmä ak ste už zapadli a nemôžete pohnúť s autom. Nuž a na krátku vzdialenosť výborne poslúžia. Druhý nástroj, ktorý si pod pojmom vyslobodzovací pás môžeme predstaviť, je určený skôr pre fanúšikov jazdy v teréne. Ide o približne metrový protišmykový pás, ktorý podložíte pod hnané kolesá a okrem snehu výborne poslúži aj na piesku, či blate. Tieto pásy sú však pomerne veľké a ak sa s podobnou situáciu nestretávate často, asi ich nebudete chcieť voziť v aute. V prípade núdze vám namiesto nich môžu celkom dobre poslúžiť aj koberčeky z auta. Ak ich ale podložíte pod kolesá, musíte myslieť na to, že sa nedokážu do snehu/ľadu "zahryznúť" a preto musíte veľmi jemne narábať s plynom. Ak vám totiž výrazne zahrabú kolesá, koberčeky tým jednoducho vymrštíte za auto.

AutoKelly

Ak nemáte vyhrievanie sedadiel, rýchlo vás zohreje aj vyhrievaný poťah

Na sedadlách bez vyhrievania veľmi potešia vyhrievacie poťahy
 

Nuž a keď už ste absolvovali toto všetko a ste úspešne na ceste, zrejme sa budete chcieť čím skôr zahriať. Veľmi dobrým a rýchlym pomocníkom je elektrické vyhrievanie sedadiel. Čo ale ak máte staršie auto, či nižšiu výbavu? Aj pre vás existuje riešenie. Sú ním vyhrievané poťahy do auta. Jediným problémom môže byť, že poťah treba zapojiť do 12V zásuvky v aute a tá je vo väčšine vozidiel iba jedna. Ak sa teda veziete dvaja alebo viacerí, spolujazdci majú smolu. Ale aj na to existuje riešenie pre staršie autá: existujú rozbočovače na 12 V zásuvky, takže nie je problém pripojiť viacero zariadení, treba však myslieť na to že odber nesmie presiahnuť pri väčšine áut 150 W,ale na 2 poťahy a nabíjačky telefónov, tabletov, gps navigácie to stačí. (jeden poťah má 35 - 50 W odber, podľa nastavenia vyhrievania).

 

GRATULUJEME:

  1. Martin Slaziník, Oščadnica
  2. Matej Molnar, Trnava
  3. Jozef Mertinko, Bratislava

Do súťaže sa zapojilo 24 . Vyžrebovaných sme kontaktovali e-mailom.



Návrat hore

Z krajín mimo Európy sa nemôžete zúčastniť diskusie ako neprihlásený používateľ.

0 komentárov