Zabudnutá história: Keď Mazda MX-5 jazdila na vodík

Koncept HR-X prvá vodíkom poháňaná Mazda

Mazda začala s vývojom vodíkových áut už začiatkom 90-tych rokov minulého storočia. V roku 1993 prišli s Mazdou MX-5, ktorá jazdila na vodík.

Inžinieri Mazdy videli vo vodíku palivo budúcnosti a pustili sa do bádania, ktoré čoskoro prinieslo prvé výsledky. Zistili, že piestové motory nie sú príliš vhodné na spaľovanie vodíka, ten je počas chodu piestu veľmi nestabilný a je ťažké motor prinútiť pracovať správne. Takže piestový motor, ktorý by spaľoval vodík, zavrhli. Pozreli sa aj na druhú alternatívu, automobilka už roky vyrábala autá s Wanklom. Inžinieri sa pustili do práce, prišli na to, že rotačný motor dokáže s vodíkom dobre spolupracovať. Jednou z výhod bolo permanentné oddelenie sacej, spaľovacej a výfukovej časti komory. Výsledok predstavili v roku 1991 v podobe konceptu Mazda HR-X.

Zabudnutá história: Keď Mazda MX-5 jazdila na vodík

Táto Mazda MX-5 jazdila na vodík

Práca na vodíkovom aute ale neskončila, pokračovali ďalej. V roku 1993 ukázali koncept HR-X2, no prišli aj so svojím prvým použiteľným autom, ktoré spaľovalo vodík, špeciálnou Mazdou MX-5. Ako základ zobrali prvú generáciu NA. A výsledok? Roadster, ktorý nerozlíšite od obyčajnej Mazdy MX-5, no inžinieri do nej napasovali úplne inú techniku. Radový 1,6 l štvorvalec vymenili za upravený 1,3 l rotačný motor 13B z Mazdy RX-7 a do kufra napratali nádrž na vodík.

Zabudnutá história: Keď Mazda MX-5 jazdila na vodík

Wankel si s vodíkom rozumel

Vodíková Mazda MX-5 nepoužívala ako nádrž tlakovú nádobu, ale metal hydridový prášok v joklových profiloch.

Wankel poskytoval 118 k a 164 Nm, čo boli porovnateľné čísla so štandardnou MX-5. Lenže zádrhel bol inde. Inžinieri sa museli popasovať s nádržou na vodík. Palivo však neuložili do tlakových nádob, ako by sa dalo čakať, to považovali za nebezpečné. Zvolili iný prístup v podobe metal hydridovej nádrže. Zobrali joklový profil, ktorý naplnili práškom z metalickej zliatiny, ten na seba viazal vodík. Ak profil ochladili, prášok držal na seba naviazaný vodík, ak ho zohriali, vodík uvoľnil a mohli ho spáliť v motore. Na reguláciu teploty použili rúrky v joklovom profile, do ktorých podľa potreby pumpovali teplú alebo studenú vodu.

Zabudnutá história: Keď Mazda MX-5 jazdila na vodík
Zabudnutá história: Keď Mazda MX-5 jazdila na vodík

Nádrž zabrala celý kufor

Inžinieri zvolili toto riešenie hlavne kvôli bezpečnosti, ak by sa pri nehode profil poškodil, do ovzdušia by uniklo len malé percento vodíka a nehrozil by výbuch. Joklové profily naskladali vedľa seba a vytvorili tak nádrž. Zabrala však celý kufor a navyše bola aj veľmi ťažká. Vodíková MX-5 vďaka metal hydridovej nádrži pribrala 227 kg! Mazda hovorila, že roadster prejde na plnú nádrž asi polovicu oproti klasickej MX-5. Ďalší problém mali s tankovaním, kým benzínovému autu to trvá veľmi krátko, vodíková MX-5 potrebovala asi 10 minút, kým natankovala palivo potrebné na 96 km.

Zabudnutá história: Keď Mazda MX-5 jazdila na vodík

Tankovanie trvalo dlho

Hmotnosť vyše 1200 kg cítil vodič hneď. Nebolo to také, ako by ste čakali od Wanklom poháňanej MX-5ky. Kilá navyše neprospeli ani dynamike, ani jazdným vlastnostiam. Redaktor časopisu Popolar Mechanics Jim Dunne mal možnosť vodíkovú MX-5 vyskúšať. Potvrdil, že roadster má ďaleko k benzínovej alternatíve a za všetko môže vysoká hmotnosť. Zrýchlenie bolo horšie a jazdné vlastnosti prirovnal k stredne veľkému sedanu. Automobilka však neplánovala so sériovou výrobou, 11 vodíkových MX-5 postavili len na testovanie technológie.

Zabudnutá história: Keď Mazda MX-5 jazdila na vodík

Vodíková Mazda RX-8 a Premacy

Mazda sa však vodíkového Wankla nevzdala, na technológii pracovali ďalej, do roku 2020 chceli uviesť na trh sériové auto. Podarilo sa, v 2006 prišli s Mazdou RX-8 Hydrogen RE, ktorá dokázala jazdiť aj na benzín aj na vodík. Športiak poháňala vodíková verzia motora 13B MSP Renesis. Ak spaľoval benzín, ponúkol 210 k, 222 Nm a dojazd 549 km, ak vodík, tak 109 k, 140 Nm a dojazd 100 km. V roku 2007 predstavili Mazdu Premacy Hydrogen RE Hybrid, kde využili pohonnú jednotku z vodíkovej RX-8, ktorú doplnili hybridnou technológiou. Mazda predávala vodíkovú RX-8 i Premacy len v Japonsku a Nórsku.