Superkondenzátory majú oproti akumulátorom výhodu v tom, že ich možno veľmi rýchlo nabiť a vybiť a tento cyklus je možné opakovať veľakrát. Elektrolyt v nich sa väčšinou znehodnotí vekom, nie používaním. Problémom súčasných kondenzátorov je ich rýchle samovybíjanie, ale aj nízka energetická hustota, čo znamená, že nedokážu "uskladniť" dostatočné množstvo energie. Momentálne je energetická hustota superkondenzátorov okolo 5 Wh, pri lítium-iónových batériách je to 100 Wh. Nuž a benzínom poháňané autá majú energetickú hustotu až 2 500 Wh. S novým polymérom, ktorý vedci v Surrey vyvinuli, by sa mohla energetická hustota zvýšiť 1 000 až 10 000 krát. Zaujímavosťou je, že materiál má rovnaký základ ako materiál na výrobu kontaktných šošoviek.

Nabíjanie by s novým superkondenzátorom mohlo podľa tvorcov trvať iba niekoľko sekúnd. Dojazd by sa pritom mohol vyrovnať benzínovým autám.

Vedci momentálne robia testy týchto superkondenzátorov v spolupráci s Bristolskou univerzitou. "Veríme, že toto je veľmi vzrušujúci a prelomový vývoj," povedal Ian Hamerton z univerzity v Bristole. V schopnosti superkondenzátorov verí aj Elon Musk, ktorý ešte v roku 2011 vyhlásil, že by stavil na superkondenzátory proti batériám, ak by mal povedať, čo spôsobí prielom v oblasti elektromobilov. Superkondenzátory pritom už dnes v niektorých krajinách pomáhajú poháňať autobusy a vlaky. Na úplné nahradenie batérií však zatiaľ nestačia. V budúcnosti by sa to ale mohlo zmeniť. Na ich úplné nabitie by pritom podľa vývojárov namiesto niekoľko hodím stačilo iba niekoľko sekúnd a umožňovali by podobný dojazd ako benzínové autá. Problémom však zrejme bude obrovský príkon, ktorý by bol na takéto nabíjanie potrebný. To ale ľudí zapojených do projektu neodrádza. V Británii totiž už dokonca vznikla firma s názvom SuperCapacitor Materials Ltd. Jej zakladatelia chcú už budúci rok vyrobiť funkčný prototyp v reálnom meradle založený na spomínanom vývoji. Ak pôjde všetko dobre, firma neskôr postaví továreň na ich výrobu v hodnote takmer 30 miliónov €. Jim Heathcote, jeden zo zakladateľov firmy a generálny riaditeľ firmy Augmented Optics Ltd, k novému superkondenzátoru povedal: "Ak budú 1 000-krát výkonnejšie, môžeme ich používať pre autobusy. Ak by mali 50 Wh, mohli by slúžiť pre bežnú dopravu. Aj 10-násobný nárast by bol obrovský." Nuž, uvidíme budúci rok, či objav britských vedcov skutočne spôsobí revolúciu a či bude reálne využiteľný.

Zdroj: autonews