Problematika prihlasovania pravostranného auta na Slovensku je stále otvorená. Konkrétne stanovisko Ministerstvo dopravy SR už niekoľko rokov neposkytlo. Stále sa točia okolo tej istej pesničky.

O tejto téme sme písali viackrát a nepochybne ešte párkrát budeme. ESD argumentuje povinnosť prihlásenia pravostranného auta vo všetkých krajinách EÚ tým, že musí byť zachovaný voľný pohyb tovaru, čo je jeden zo základných pravidiel fungovania EÚ. Zjednodušene povedané, ide o biznis. V Británii sú staršie autá podstatne lacnejšie ako u nás, alebo v okolitých štátoch. Týmto rozhodnutím sa z veľkej časti vyhovelo Británii, ktoré sa ľahšie a jednoduchšie zbaví starých „vrakov“. Kým v okolitých krajinách sa auto s pravostranným riadením po menších úpravách už dá hodnú chvíľu registrovať, na Slovensku to stále možné nie je.

Preto som sa opýtal kompetentných na Ministerstve dopravy SR, ako to vyzerá teraz, dva a pol roka po rozhodnutí ESD. Odpoveď mi prišla takmer na vlas rovnaká, ako pred rokom a pol v článku zaoberajúcom sa taktiež problematikou prihlasovania pravostranných áut na Slovensku:
 

„Momentálne sa autá s pravostranným riadením na Slovensku nedajú registrovať. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR v súčasnosti analyzuje rozhodnutie Európskeho súdneho dvora a jeho dopady, ktoré bude mať hromadné schvaľovanie automobilov s pravostranným riadením na premávku na pozemných komunikáciách v SR. Následne pripraví metodiku, ktorá jasne nastaví pravidlá, za akých bude možné tieto automobily prihlásiť do evidencie. Tento proces ešte nie je definitívne uzavretý, preto nie je možné autá s pravostranným riadením na Slovensku registrovať." Prípadnú zmenu budú avizovať prostredníctvom hovorcu, alebo vypracovaním tlačovej správy. Kedy niečo také bude, odpovedať nevedeli.

Nissan Skyline GTR R34, jedno z JDM áut, ktoré na Slovensku asi nikdy legálne neprihlásite.

Čo z toho teda vyplýva? Na ministerstve dopravy sa touto problematikou vôbec nezaoberajú tak, ako tvrdia. Hoci pár neoficiálnych zdrojov šíri informácie, že sa na tom pracuje na plné obrátky. Jednoznačne je ale pre štát ľahšie a jednoduchšie akceptovať sankciu, ktorá mu hrozí v prípade neimplementovania záväzného rozhodnutia.

V neprospech hovorí bezpečnosť

Dovolil by som si vysloviť nielen svoj názor, ale i názor odborníkov. Na slovenských cestách z dlhodobého hľadiska auto s volantom vpravo nemá čo robiť. A to hlavne kvôli bezpečnosti ostatných účastníkov cestnej premávky (to, že ohrozíte seba a svojich blízkych v RHD autách registrovaných na anglických alebo "cečkových" číslach je vaša voľba!). Prosto inak bezpečný manéver predchádzania je na takom aute mimo obce v hustej premávke a za zhoršenej viditeľnosti jednoznačne viac riskantný a nebezpečný. Prosím Vás, neargumentujte na moje slová tým, že som na takom aute u nás nejazdil, že o tom nič neviem, poprípade že ste boli s ľavostranným autom na Britských ostrovoch, a nikdy ste nemali žiaden problém a pod... Nemá predsa zmysel ťahať napríklad jedničkovú Octaviu z Anglicka za 1500 eur (800 libier+poistka, cesta a trajekt, poplatky na prihlásenie), keď sa dá u nás s trochou šťastia dobrá Octavia kúpiť i za 2500-2800. Nemusíme sa aj my stať vrakoviskom Británie, keď už teraz tu končí svoj život mnoho "angličákov" rozobraných na súčiastky, ktoré nám v nezanedbateľných počtoch vláčia najmä cigáni. Vzhľadom na kúpnu silu obyvateľov to inak asi ani nejde.

Nevravím, že nie je vhodné problematiku konečne vyriešiť, ale prípady prihlásenia auta s pravostranným riadením u nás treba posudzovať individuálne. Hoc to bude drahší a náročnejší postup. Nepovoliť hromadne dovážanie a následné prihlasovanie bežných áut s volantom vpravo. Je mrzuté, že pre také obmedzenie sa nedajú u nás prihlásiť automobilové legendy. Preto považujem za nutné určiť konkrétne a prísne pravidlá upravujúce RHD autá a ich používanie na Slovensku tak, aby bola vytvorená určitá forma kompromisu s vysokým dôrazom na bezpečnosť na cestách. A možno to sa za múrmi ministerstva práve deje, keď na tom pracujú už dva roky. :)