Dieselgate je podľa žalobkyne Elizabeth Cabraserovej environmentálny problém a celú situáciu prirovnáva k ekologickým katastrofám ako únik ropy z tankeru Exxon Valdez, alebo havária vrtnej plošiny Deepwater Horizon a následný únik ropy do mora na pobreží USA. Autá podľa nej treba opraviť, alebo ich dostať z ciest a znížiť tým dopad na životné prostredie.
Elizabeth Cabraser

Elizabeth Cabraserová prirovnáva dieselgate k ekologickým katastrofám

Ekologická katastrofa?

Podľa nej ide o veľký a unikátny prípad. Nezáleží pritom, z akého uhla sa naň pozriete. V USA síce boli voči automobilkám vedené žaloby týkajúce sa väčšieho počtu áut, napríklad proti General Motors v súvislosti so zapaľovaním, no tam išlo v konečnom dôsledku o jednoduchú zvolávaciu akciu a výmenu vadného dielu za funkčný. V prípade dieselgate však podľa nej ide o veľa viac. Je to ekologická katastrofa. Autá podľa nej treba opraviť, alebo ich dostať preč z ciest a znížiť tým dopad na životné prostredie, s čím koniec koncov súhlasil aj súd. Bude to však zdĺhavý proces, ako vysvetľuje: "Ľudia sa musia rozhodnúť o svojich autách a musíme skontrolovať, či boli tieto rozhodnutia  skutočne vykonané. To musíme urobiť so 475 000 autami, čo znamená 475 000 rozhodnutí." Musia si pritom vybrať, či auto odpredajú späť VW za cenu, ktorú by malo v septembri 2015, alebo ho dajú automobilke opraviť. Faktom však je, že VW momentálne nemá v USA riešenie, ktorým by znížil emisie na požadovanú úroveň pri zachovaní dynamických vlastností a spotreby auta. Najmä však nemá riešenie, ktoré by schválila EPA (Environmental Protection Agency) a CARB (California Air Resourced Board), čo už stálo post šéfa VW USA. Ľudia sa teda môže rozhodnúť, či auto odpredajú, alebo budú čakať na riešenie, ktoré zrejme nepríde...

VW Jetta

VW zatiaľ stále nemá riešenie na opravu áut, ktoré by vyhovovalo úradom v USA

Riešenie podľa predstáv týchto agentúr je pritom zrejme nedosiahnuteľné a vyžaduje si vývoj a testovanie. To aj napriek tomu, že EPA a CARB sú, ak sa to nepodarí, ochotné zmierniť požiadavky. "Cieľ je dostať sa na pôvodnú úroveň emisií (ktorú mali motory spĺňať). Ak to však nebude prakticky možné, rozhodnú sa (EPA a CARB) aké množstvo emisií budú akceptovať a musia urobiť rovnaké rozhodnutie. Je to však ich rozhodnutie a nie kompromis. Inými slovami je to niečo, o čom sa nebude vyjednávať, je to iba rozhodnutie agentúr," povedala žalobkyňa. Elizabeth Cabraserová je tiež spokojná s rozhodnutím súdu, že VW zaplatí 2 miliardy dolárov do rozvoja vozidiel s nulovými emisiami. "2 miliardy dolárov, ktoré VW musí investovať, to nie je investícia do vlastných projektov elektrického auta, ale priama investícia do infraštruktúry pre všetkých. Neinvestovali ste správne do nízko emisnej technológie, ktorú ste sľúbili, tak teraz investujte do technológie pre všetkých."

Zdroj: autoblog