Medzi desiatkami unikátnych pretekárskych špeciálov mali popredné miesto aj dve vzácne autá z múzea Škoda.

Ako to všetko začalo? Prvé veľke víťazstvo bolo pred 115 rokmi. Narcis Podsedníček na mašine Laurin & Klement v pretekoch z Paríža do Berlína dorazil do cieľa ako prvý motocyklista a položil tak základy bohatej tradície motoristického športu mladoboleslavskej automobilky.

Krásna Škoda OHC mala ísť aj na Le Mans

ŠKODA 1100 OHC z roku 1957 je veľmi dobrým príklad, aké majú Česi „zlaté ručičky“. Patrí medzi míľniky v oblasti motoršportu pre automobilku. Inžinieri mali pri vývoji takpovediac voľné ruky a výsledok, ktorý sa im podarilo predstaviť pred takmer 60 rokmi, chytí za srdce i dnes. Totožné tvrdenie by sme mohli použiť i na monopost Škoda F3 z roku 1965. S ním sa podarilo Miroslavovi Fousekovi vyhrať východoeurópske majstrovstvá F3 v roku 1968. Ale späť k Škode 1100 OHC. Tá je poháňaná pozdĺžne umiestneným štvorvalcom s dvomi vačkami. Z objemu 1089 cm3 vydolovali 92 koní, čo je po prepočítaní 85 koní na liter! Takéto hodnoty by ste v sériových autách od Škodovky čakali ešte veľmi veľmi dlho. Karoséria bola vyrobená zo sklolaminátu a vážila 550 kg. Táto kráska dokázala uháňať rýchlosťou 200 km/h. Miroslav Fousek na mestskom okruhu v Mladej Boleslavi prvýkrát vyhral v roku 1958 a ďalšie úspechy nasledovali v krátkom čase. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Civilnú Škoda 110 R predstavili v roku 1970. „Erku“ dodnes naši bratia hrdo označujú ako „české porsche“. Každopádne na tú dobu asi to najlepšie, čo ste si mohli v širokom okolí kúpiť. K zaujímavostiam dvojdverového coupe, ktoré vyrábali 6 rokov, patrili športové sedadlá, športový volant, tri prídavné budíky na prístrojovej doske, a bez rámové dvere. Zo 110tky vychádzala športová 130 RS. Debutovala v roku 1975 a získala nie jeden titul. Napríklad na Rally Monte Carlo v roku 1977 v kategórii do 1,3 litra vyhrala. Na akcii v Nemecku predstavili okruhovú verziu aj rally verziu s výkonom 130 koní. Obe sa zúčastnili dynamických ukážok.


Už keď sme si predstavili „erku“ a 130RS nesmieme zabudnúť i na Škodu 200RS. Na Nürburgringu za jej volantom sedel sedemnásobný majster Nemecka v rally, Matthias Kahle. Škoda 200RS vznikla ešte rok pred 130RS. 200-vka bola o 15 centimetrov nižšia, ale vďaka zmene predpisov sa zúčastnila len pár pretekov. To jej ale na popularite vôbec neuberá.


Na podujatí predviedli i Škodu Octavia WRC. Nezabudli ani na priaznivcov veteránov, ktorí ocenili hlavne Superb, Tudor, Feliciu, a nie až tak starú, ale v dnešnej dobe jedinečnú Škodu 120 GLS.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov

Zdroj: Skoda-Auto, Skoda Deutschland