Rozvoj batérií klasických elektromobilov znamená pre úspech palivových článkov buď teraz, alebo nikdy. Ich popularizáciu však brzdí malá sieť čerpacích staníc na vodík a jej rozšírenie zasa vysoké náklady.
Honda Clarity

Honda Clarity príde na trh už tento rok a Toyote Mirai bude konkurovať nielen technológiou, ale aj "svojským" dizajnom.

Predpovede nie sú priaznivé

Budúcnosť áut na vodík však nevidí ružovo ani spoločnosť IHS Automotive, ktorá sa zaoberá rôznymi analýzami a prieskumami v automobilovom priemysle. Podľa ich štúdie dokážu výrobcovia predať iba 70 000 vozidiel na vodík do roku 2027. Iba pre porovnanie, Škoda dokáže v lepších mesiacoch predať 100 000 áut za mesiac a napríklad Ford predal za apríl tohto roku približne 70 000 veľkých pick-upov iba v USA. V čom je teda háčik? Ak zanedbáme dizajn súčasných áut s palivovými článkami, prinášajú tieto vozidlá viacero výhod. Veď okrem väčšieho dojazdu ponúkajú aj jednoduché dotankovanie, podobne ako autá so spaľovacím motorom. No práve tu je podľa IHS problém. Sieť čerpacích staníc ponúkajúcich vodík je totiž malá a to sa zrejme nezmení ani v blízkej budúcnosti. Dôvodom sú vysoké náklady na ich vybudovanie. Jedna takáto vodíková čerpacia stanica totiž stojí okolo 3 miliónov $, teda asi 2,6 milióna €. Ich sieť je navyše veľmi nerovnomerná. Nuž a vodíkové autá majú svoju šancu práve teraz, keď dojazd elektromobilov na baterky ešte nie je veľmi oslnivý. S vývojom technológie a možnými novými typmi batérií však túto výhodu rýchlo stratia. Iba nedávno sme vás napríklad informovali o pokroku vo vývoji horčíkových batérií, ktoré by mohli dojazd elektromobilov znásobiť. Pre vodíkové autá je preto podľa IHS otázka úspechu buď teraz, alebo nikdy.

Hyundai ix35 Fuel Cell

Hyundai už od roku 2013 sériovo vyrába typ ix35 Fuel Cell s palivovými článkami.

Zdroj: speedlux