Prešov 17. januára 2017 (TASR/HSP/Foto:TASR-Erika Ďurčová)
Rozvoj cykloturistiky a cyklistickej dopravy v Prešovskom kraji zastrešuje od nového roka Krajská organizácia cestovného ruchu (KOCR) Severovýchod Slovenska, ktorá vytvorila cyklistické koordinačné centrum so sídlom v Prešove (CykloPO)
Jeho koordinátorkou je Viera Štupáková, ktorá sa 20 rokov venuje tejto problematike a stála pri zrode Prešovskej bicyklovej skupiny Kostitras. Víziou centra je vytvoriť z kraja úspešný cykloregión. Na dnešnej tlačovej besede to uviedol riaditeľ KOCR Severovýchod Slovenska Martin Janoško.
Prešovský samosprávny kraj podporil zriadenie a aktivity centra sumou 30.000 eur. KOCR Severovýchod Slovenska prostredníctvom CykloPO prevezme výkon agendy týkajúcej sa rozvoja cykloturistiky a cyklistickej dopravy v kraji.
“Prešovský kraj potrebuje plán komplexného rozvoja cykloturistiky a koordinovanie aktivít na jednotlivých územiach. Dlhodobo tiež chýbalo miesto, na ktoré sa môžu obrátiť samosprávy alebo organizácie pri budovaní cyklotrás, ich plánovaní, značení už existujúcich trás, pri tvorbe potrebných dokumentov, podávaní projektov,” povedal Janoško.
Víziou Štupákovej, ktorá je tiež regionálnou cyklokoordinátorkou pre EuroVelo 11 na Slovensku, je vytvoriť z Prešovského kraja cykloregión, ktorý naplno využije svoj potenciál. Z jej pohľadu je potrebné prehodnotiť, ktoré cyklotrasy majú potenciál spĺňať štandardy kvality, upraviť ich, prípadne zanedbané a nevhodné zrušiť. Výsledkom by mali byť kvalitné a zaujímavé trasy.
K hlavným úlohám centra patrí koordinácia aktivít spojených s plánovaním, realizáciou a údržbou cykloturistických trás, strategický zámer EuroVelo 11, konzultácie a poradenstvo pri plánovaní a tvorbe cyklotrás. V priebehu tohto roka vznikne webová stránka www.cyklopo.sk, ktorá bude informovať o dianí a aktivitách. Snahou centra bude tiež komunikovať s cyklistami, zohľadniť ich potreby a spolupracovať so samosprávami aj aktivistami.
V novom programovacom období 2014–2020 môže Prešovský kraj získať z eurofondov do cyklistickej infraštruktúry 20 miliónov eur, čo je doteraz najvyššia suma. Preto podľa Štupákovej jednotlivé zámery a aktivity bude potrebné koordinovať. “V prvom rade sú to priority tam, kde sa spája dopravný účel s možnosťami využitia voľného času. Je to koridor medzi Prešovom, Sabinovom a Lipanmi, ktorý je veľmi frekventovaný a kde naozaj veľa ľudí dochádza smerom do Prešova. Minimálne v letných mesiacoch by sme hľadali možnosti, ako odľahčiť túto dopravu a využiť to v prospech cyklistov. Ďalší koridor, ktorý sa veľmi zaujímavo črtá, je územie medzi Starou Ľubovňou smerom na Podolínec a Kežmarok,” skonkretizovala Štupáková. Bardejov chce prepojiť cyklochodníkom mesto s kúpeľmi. Ďalším zámerom je prepojiť cyklotrasou Domašu a Zemplínsku šíravu.
V oblasti realizácie nových cyklotrás patria k schváleným projektom Kúpeľná cesta a Tatranský okruh. V rámci Kúpeľnej cesty ide o úseky v dĺžke 30 kilometrov (km) v predpokladanej výške 1,9 milióna eur ako Nová Ľubovňa – Ľubovnianske kúpele (3,7 km), mesto Bardejov (1,2 km), Podolínec – Vyšné Ružbachy (2,2 km), Kamienka – Hniezdne (0,6 km). Schválený projekt Tatranský okruh (Cesta okolo Tatier) je dlhý 60 km s objemom 6 miliónov eur. Súčasťou budovania cyklotrás je doplnková turistická vybavenosť – toalety, odpočívadlá a ďalšie prvky drobnej infraštruktúry.