Slovensko 12. júna 2017 (HSP/Foto: TASR – Pavol Ďurčo)
Ďalšia z krajín Európskej únie ušila na východeurópskych vodičov kamiónov “bič” v podobe nového nariadenia. Kamionisti po príchode do Nemecka musia totiž od 25. mája dodržiavať nariadený 45 hodinový odpočinok, ktorý však nemôžu stráviť v kabíne kamióna, ale musia sa ubytovať, napríklad v hoteli. Uvedené nariadenie spôsobuje slovenským vodičom viaceré problémy.
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) vzhľadom na nový nemecký zákon upozorňuje na novovzniknúté finančné náklady. Nemci totiž svojim nariadením zvýšili náklady na prepravu tovaru, a preto únia navrhuje, by sa dané položky dali na základe zákona zahrnúť do nákladov.
Člen predsedníctva UNAS Stanislav Skala zároveň poukazuje na viaceré ďalšie problémy, ktoré sa spájajú s nariadením v Nemecku. Kamióny musia parkovať na určených parkoviskách, spravidla mimo mesta, ktoré vo svojej blízkosti nemajú motely či hotely. Vodiči sa určitým spôsobom, napríklad taxíkom, musia dostať k najbližšiemu ubytovaciemu zariadeniu, a tu im už vznikajú prvotné finančné náklady. Následne musia vodiči zaplatiť za ubytovanie v hoteli a opäť za prepravu k odparkovanému kamiónu.
V súvislosti s opustením vozidla vzniká problém, kto by kamión strážil. V tomto prípade by bolo potrebné, aby parkoviská kamiónov boli v Nemecku strážené. Vodič kamióna zároveň môže kamión opustiť len na základe príkazu majiteľa vozidla.
V prípade, že parkoviská nebudú strážené vzniká riziko možného poškodenia prepravovaného tovaru, prípadne krádeže nielen tovaru ale aj celého vozidla. Skala v súvislosti s pribúdajúcimi teroristickými útokmi vo Francúzsku a Nemecku tiež upozorňuje na potenciálny problém krádeže kamióna a následné nebezpečenstvo spáchania teroristického činu.
UNAS preto žiada doriešiť vzniknuté problémy. „Nemci vytvorili zákon, ktorý však nie je dostačujúci. Preto je potrebná jeho úprava aby ho bolo možné dodržiavať,“ vysvetlil Skala.
Nemecký zákon kritizoval aj slovenský europoslanec Richard Sulík, ktorý naň nazerá ako na boj proti východoeurópskym autodopravcom. Angela Merkelová a nový francúzsky prezident Emmanuel Macron by sa podľa jeho slov najradšej rozdali pre Európu, pre spoločný trh a solidaritu. Ale, keď už ide o vstup východoeurópskych firiem (vrátane slovenských) na západné trhy, z veľkých Európanov sa podľa Sulíka zrazu stávajú nekompromisní ochrancovia vlastných záujmov. A zákon z konca mája je jedným z príkladov.