Bratislava 22. júna 2017 (HSP/vasenaroky/Foto:TASR/AP-Olivier Matthys)
V prípade meškania či zrušenia letu, straty alebo poškodenia batožín a ďalších nepríjemností spojených s leteckou prepravou máte vo veľa prípadoch nárok na odškodnenie. Musíte však dodržať lehoty, ktoré sú pri jednotlivých nárokoch stanovené. Do siedmich dní musíte napríklad reklamovať poškodenú batožinu, odškodnenie za meškanie či zrušenie letu naopak môžete žiadať až do dvoch rokov
Nárok na odškodnenie má cestujúci, pokiaľ bol jeho let omeškaný o viac než tri hodiny, bol úplne zrušený, presmerovaný na iné letisko či pokiaľ mu nebolo umožnené nastúpiť na palubu lietadla. Výnimku tvoria situácie, ktorým dopravca nemôže zabrániť, typicky teda nepriaznivé počasie či stávka letiskového personálu, ktoré spôsobujú dlhé meškania. Podobne vzniká nárok na odškodné tiež za meškajúcu či poškodenú batožinu a za zníženie prepravnej triedy. K uplatneniu nároku ale musíte dodržať patričné lehoty.
Do 7 dní od prevzatia musíte písomne u dopravcu reklamovať poškodenú batožinu. Meškajúcu batožinu musíte reklamovať taktiež písomne, avšak máte na reklamáciu čas až 21 dní. Lehota sa v tomto prípade počíta odo dňa jeho omeškaného doručenia. Pokiaľ vám dopravca batožinu nedoručí do 21 dní, je automaticky považovaná za stratenú a je možné za ňu požadovať náhradu.
„Za stranenú alebo poškodenú batožinu je možné získať až 1220 eur. Výška odškodnenia závisí od toho, čo ste v batožine skutočne prevážali a či ste schopný hodnotu batožiny dokázať,“ vysvetľuje právnik Petr Novák zo spoločnosti Vaše nároky, ktorá sa zaoberá vymáhaním odškodnenia pre poškodených klientov leteckých dopravcov. Právnik teda odporúča zakladať si účtenky od zakúpených vecí, poprípade batožinu pred odjazdom nafotiť.
Nárok na odškodné za stratenú batožinu musíte uplatniť najneskôr do dvoch rokov, inak zaniká. Lehota je teda pomerne dlhšia, než u reklamácie meškajúcej či poškodenej batožiny. „Situáciu však odporúčam riešiť ihneď. Šanca na získanie plnej výšky odškodnenia sa tým zvyšuje,“ radí právnik.
Podobne ako u meškajúcej batožiny máte na vymáhanie odškodného za meškajúci či zrušený let dva roky. Rovnaké pravidlá platia tiež pre odškodnenie za odoprenie nástupu na palubu lietadla a zníženie prepravnej triedy. Do tejto lehoty musíte podať žalobu k súdu, v opačnom prípade môže protistrana namietať premlčanie nároku.
V prípade meškajúcich letov o viac ako tri hodiny má cestujúci nárok na 250 – 600 € v závislosti na dĺžke trasy, let však musí byť operovaný európskym dopravcom alebo začínať na území Európy. Dôležitá je samozrejme tiež vyššie zmienená okolnosť meškania. Pokiaľ vám bola znížená prepravná trieda, môžete získať podľa dĺžky trasy 30 až 75 % z ceny letenky. Podľa dĺžky trasy sa vypočítava tiež odškodnenie za zrušený let a odoprenie nástupu na palubu.
O spoločnosti Vaše nároky.sk
Spoločnosť Vaše nároky.sk pomáha cestujúcim získať odškodnenie za komplikácie v leteckej doprave. Primárne sa zaoberáme kompenzáciou za omeškané a zrušené lety, cestujúcim však pomôžeme aj s odoprením nástupu na palubu lietadla či s poškodenou, alebo stratenou batožinou. Našich klientov pri sporoch s leteckými spoločnosťami zastupujú naši spolupracujúci právnici. Služby spoločnosti sú inovatívne v tom, že klient za nič neplatí. Všetky náklady vrátane mzdy právnika hradí spoločnosť, jej jedinou odmenou je provízia zo získanej čiastky 5 – 25 % a to len v prípade úspešne vyriešeného sporu. Klient nič neriskuje a môže len získať.
Informácie redakcii poskytla Eva Jurčíková