Bratislava 12. decembra 2014 AKTUALIZOVANÉ (TASR/HSP/Foto:TASR)
Opozícia vyčítala ministrovi tender Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na firmu zabezpečujúcu platby mýta cez palivové karty
Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD) ostáva vo funkcii. Opozícii dnes podľa očakávania nevyšiel zámer vysloviť tomuto členovi vlády nedôveru, keďže nemá potrebnú väčšinu hlasov. Za Počiatkovo odvolanie po vyše desaťhodinovej diskusii na mimoriadnej schôdzi NR SR hlasovalo len 46 zo 120 prítomných poslancov.
Opozícia ministrovi vyčítala tender Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na firmu zabezpečujúcu platby mýta cez palivové karty. Podľa KDH boli podmienky v tejto súťaži účelovo nastavené. “Boli šité na jednu firmu, ktorá túto službu prevádzkuje bez súťaže, je to firma Fleetpay,” myslí si Pavol Zajac (KDH). Víťazom súťaže na zabezpečenie platieb cez palivové karty je firma Paywell. Referencie do tendra jej však zabezpečila spoločnosť Fleetpay, ktorá túto službu ponúka od začiatku fungovania mýta. Vtedy získala zákazku bez súťaže, čo sa nepáčilo Európskej komisii. Začala voči Slovensku konanie, ktoré ukončila až po tom, čo bol vypísaný aktuálny tender.
“Máme veľmi vážne podozrenie, že aj za druhú firmu, ktorá sa zúčastnila na súťaži, ručila takisto firma Fleetpay,” doplnil Zajac. Podľa neho má firma Paywell všetky indície a znaky schránkovej firmy. Rovnako ani majitelia spoločnosti Fleetpay nie sú podľa Zajaca známi. “Môžeme sa domnievať, že je to možno takisto schránková firma,” konštatoval. KDH považuje túto zákazku na 13 rokov v celkovej hodnote 135 miliónov eur za nehospodárne a neefektívne narábanie s verejným financiami.
Tvrdeniam opozičných poslancov však minister Počiatek oponoval. Počas neformálneho prieskumu u diaľničiarov sa podľa jeho slov pýtal poslancov, aby mu ukázali, kde v súťažných podkladoch vidia to, že bol tender šitý na jednu firmu. “Nevedeli zdôvodniť, kde tkvie ich podozrenie,” zdôraznil šéf rezortu dopravy.
Z vlastnej iniciatívy dal súťaž preveriť Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) a so žiadosťou o kontrolu sa obrátil aj na Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) a Európsku komisiu (EK). “To sú podľa môjho názoru relevantné inštitúcie, ktoré k tomu môžu niečo povedať,” dodal Počiatek.
V prípade výčitiek, že ide o schránkové firmy, reagoval tým, že podľa súčasne platných zákonov takú firmu z tendra vylúčiť nemožno. “Taký zákon nie je,” zdôraznil minister. Išlo podľa neho o štandardnú súťaž, ktorú nikto nespochybňoval. Počas celého jej trvania totiž nikto na tender nepodal námietky a cenu vygenerovala samotná súťaž. Okrem toho sa na nej podľa ministra mohla zúčastniť ktorákoľvek firma či banka.
Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) čelí v parlamente odvolávaniu už približne osem hodín a do diskusie sa ústne prihlásilo ďalších deväť poslancov
Mimoriadnu schôdzu s návrhom na zbavenie funkcie šéfa rezortu dopravy iniciovala skupina opozičných poslancov na čele s KDH. Dôvodom je súťaž Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na firmu zabezpečujúcu platby mýta cez palivové karty.
Podľa predkladateľa návrhu Pavla Zajaca (KDH) chcú poslanci takto zabrániť tomu, aby skončilo 135 miliónov eur z verejných peňazí v schránkovej firme. Zákazka na túto službu je totiž na 13 rokov vyčíslená na 135 miliónov eur.
Opozícia ministrovi vyčíta, že kritériá v súťaži boli účelovo nastavené. Tiež, že víťazná firma má všetky znaky schránkovej firmy a že vysúťažená cena je predražená. Keďže banky by takúto službu podľa opozičných poslancov vedeli poskytovať lacnejšie.
“Toto bol medzinárodný tender, na základe ktorého sa mohli prihlásiť do súťaže viaceré firmy,” obhajoval ministra poslanec Smeru-SD Juraj Blanár. Ak by niektorá z nich mala pocit, že sú kritériá diskriminačné, mali možnosť podať námietku. “Alebo nejakú otázku. A nielen firmy zo Slovenska, bol to medzinárodný tender,” zdôraznil Blanár.
Samotný tender bol pritom podľa neho pod dohľadom Európskej komisie. Tá totiž namietala predchádzajúce pridelenie tejto služby firme Fleetpay. Stalo sa tak bez súťaže, čo sa EK nepáčilo. Preto sa následne musela vyhlásiť aktuálna súťaž. Blanár zároveň pripomenul, že minister dal iniciatívne celý tender preveriť Úradom pre verejné obstarávanie, aby k tomu zaujal stanovisko.
Opoziční poslanci ale oponovali. Šéf Mostu-Híd Béla Bugár doplnil, že zodpovednosťou bývalej vlády Roberta Fica (Smer-SD) je ešte samotný mýtny tender. Jozef Mikuš (nezaradený) sa pridal s tým, že o pridelení zákazky spoločnosti Fleetpay sa rozhodlo v čase prvej Ficovej vlády. “Vaša predchádzajúca vláda vyrobila problém, namočili ste do neho vášho terajšieho ministra,” vyhlásil Mikuš.
mž