Bratislava 29. júla 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR-Milan Kapusta)
V rámci V4 sme podľa slov Jaroslava Naďa na tom druhý najhorší, za Maďarmi
Hoci až dôkladné vyšetrovanie ukáže skutočnú priamu príčinu utorkovej (28.7.) nehody, faktom je, že všetky havárie vojenských vrtuľníkov na Slovensku, ktorých sme boli svedkami v ostatných rokoch, majú spoločný menovateľ. Je ním výrazný nedostatok peňazí na výcvik a teda veľmi nízky priemerný ročný počet nalietaných hodín. Uviedol to Jaroslav Naď z Inštitútu pre stredoeurópsku politiku (CEPI) na margo nehody vojenského vrtuľníka Mi-17 pri obci Hradisko v okrese Prešov.
Podľa jeho slov piloti nalietajú menej ako polovicu z toho, čo by mali v zmysle absolútnych minimálnych štandardov NATO. “Nečudujme sa preto, že počet havárií našich vrtuľníkov je taký vysoký, naši piloti totiž trénujú oveľa menej, ako by mali a najmä chceli a potrebovali,” zdôraznil Naď. Dodal, že nízky priemerný ročný počet nalietaných hodín je problém aj u pilotov lietadiel ako transportných, tak aj bojových.
V rámci V4 sme podľa jeho slov na tom druhý najhorší, za Maďarmi. “Poliaci majú, samozrejme, veľmi vysoký počet nalietaných hodín a štandardy. Ale Česi, Maďari a Slováci sú na tom plus-mínus rovnako,” vysvetlil s tým, že V4 je na tom v počte nalietaných hodín oveľa horšie, ako sú na tom západné krajiny.
Naď upozornil, že problém nedostatočného výcviku nie je novinkou. “Tento problém bol už veľakrát definovaný vojakmi a upozorňovali naň rôzne vlády aj v poslednej Bielej knihe v rámci strategického hodnotenia obrany,” dodal pre TASR.
Vrtuľník Mi-17 vzlietol z prešovskej základne v utorok o 13.30 h. Posádka si precvičovala pristátie v teréne, keď s ňou tesne po 14.00 h stratila spojenie riadiaca veža. Pri páde zomrel kapitán vrtuľníka, ďalší pilot a palubný technik sú hospitalizovaní v prešovskej a košickej nemocnici.