Paríž 10. mája 2016 (HSP/DWN/Foto:TASR/AP-Kamil Zihnioglu)
Motorové vozidlá sú zakázané na Champs-Elysées každú prvú nedeľu v mesiaci. Opatrenie je súčasťou plánu parížskeho starostu Hidalga na zníženie znečistenia ovzdušia. Do roku 2020 by mali z ulíc francúzskeho hlavného mesta zmiznúť autá spaľujúce naftu
Parížsky bulvár Champs-Elysées bol v nedeľu transformovaný na pešiu zónu. V budúcnosti sa bude každá prvá nedeľa v mesiaci niesť v znamení ekológie – všetky autá budú v strede francúzskeho hlavného mesta zakázané. Chodci a cyklisti si môžu užiť krátku prechádzku pod Víťazným oblúkom na vzdialenosť viac ako 1,5 kilometrov bez hluku z tisícov automobilov a zápachu výfukových plynov.
Menší počet automobilov v Paríži je dlhodobý cieľ starostu. Už od septembra sú každú nedeľu niektoré dôležité cesty po celom Paríži uzavreté pre automobily v duchu sloganu “Paríž dýcha”. Do septembra 2016 sa obmedzenie rozšíri na celé územie mesta. To spôsobilo vytvorenie nových cyklotrás. Champs-Elysées bez vozidiel je ďalší krok, aj keď je to na prvý pohľad prevažne symbolické. Nedeľa je len “experiment”, hovorí Hidalgo. Ale nevylučuje úplný zákaz osobných automobilov na bulvári.
Niektoré európske mestá ako napríklad Miláno v posledných rokoch reagovali na nebezpečný smog dočasnými zákazmi vstupu automobilov. Avšak najviac obmedzení má na svedomí emisný škandál koncernu VW, ku ktorému sa pridali ďalšie automobilky: Oslo do roku 2019 zakáže vstup všetkým automobilom vstup do centra mesta, ostatné mestá, ako je Londýn a Štokholm sa snažia riešiť dopravné zápchy a znečistenie ovzdušia rôznymi poplatkami. Niektoré krajiny, ako je Nórsko, Holandsko a Rakúsko chcú do roku 2025 celoštátne zakázať predaj spaľovacích motorov.
Krátko po nástupe do funkcie v roku 2014 Hidalgo oznámil zákaz dieselových automobilov do roku 2020 v parížskych uliciach. “Toto opatrenie je jasné: chcem koniec nafty v Paríži do roku 2020 a ak je to možné, mimo hraníc mesta tiež.” Pre staršie dieselové automobily bol zákaz už schválený mestskou radou: týka sa to vozidiel s naftovým motorom, ktoré sú staršie ako 5 rokov.
Vozidlá s naftovým motorom sú obľúbené najmä vo Francúzsku, viac ako každé druhé vozidlo spaľuje naftu. Aj keď sú účinnejšie ako benzínové motory, produkujú jemné častice, ktoré sú obzvlášť karcinogénne. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie sú tieto častice zodpovedný odhadom za 42.000 úmrtí ročne len vo Francúzsku. Správa z francúzskeho Senátu hovorí, že znečistenie ovzdušia a zdravotné dôsledky stoja krajinu 100 miliárd ročne.