Paríž 19. októbra 2017 (HSP/Le Figaro/Foto:TASR/AP/Thierry Charlier
O tom ako neopatrná formulácia slov, môže v dnešnom svete ovládanom hyer-politickou korektnosťou, spôsobiť nečakané problémy, mal možnosť sa presvedčiť obchodný reťazec Carrefour vo Francúzsku.
Tento obchodný reťazec zverejnil vo svojom letáku ponuku „interaktívneho dieťatka“, bábiky zn.Baby Born, s nasledujúcim reklamný textom: “Staň sa skutočnou mamičkou a staraj sa o svoje bábätko Baby Born. 9 funkcií, pije, má svoje potreby, je, plače, ciká a kaká, môže sa kúpať, posadiť a uložiť k spánku. 10 rôznych doplnkov. Existuje v troch rozličných modeloch: dievča, chlapec, etnický…
Tento reklamný text vyvolal na sociálnych sieťach smršť negatívnych reakcií. Ľudom vadilo najmä slovo etnický, označenie pod ktorým Carrefour predáva bábiku s tmavou pleťou.
Reklamný slogan rozhneval užívateľku sociálnych sietí pod menom Lola, ktorá zverejnila tweet v znení: “Staň sa skutočnou mamičkou????? Existuje v troch rozličných modeloch: dievča, chlapec, etnický???? Ja snáď zle vidím…“ Tento tweet sa za dva dni dočkal 5200 zdieľaní a informovali o ňom rôzne francúzske médiá, medzi inými denník Le Figaro, France TV info, týždenník Valeures actuelles.
MAIS “Deviens une véritable maman” ?????? “Existe en 3 modèles différents : fille, garçon ou ethnique” ????????? Mes yeux brûlent. pic.twitter.com/tFdmeD2LtR
— Lola (@GraciosaTorpeza) 15. októbra 2017
Jedna z užívateliek sociálnych sietí dokonca podsúvala obchodnému reťazcu Carrefour úmysel predávať „etnickú“ bábiku za nižšiu cenu, tak ako sa to stalo v roku 2010 v USA, kde Wall Mart predával černošskú bábiku lacnejšie, než tú predstavujúcu belošské dieťa.
Carrefour bol nútený sa ospravedlniť a v oficiálnom vyhlásení vysvetloval, že použil prebraný slogan, ktorý poskytol dodávateľ a zároveň sľúbil katalóg upraviť.
Preložila Katarína Hanzlíková