Düsseldorf 27. marca 2015 AKTUALIZOVANÉ (HSP/RT/The Mirror/TASR)
Polícia vyšetrujúca príčiny nehody Airbusu A320 vykonala domovú prehliadku pilota, ktorý je podozrivý z toho, že spáchal samovraždu tak, že namieril lietadlo do zeme a spolu so sebou vzal na druhý svet 149 nevinných ľudí
Polícia podľa britského bulvárneho periodika The Mirror urobila “dôležitý objav”, ktorý má vysvetľovať dôvody konania kopilota Andreasa Lubitza.
Polícia zatiaľ oznámila iba to, že to nebol list na rozlúčku. Podrobnosti polícia odhalí až keď prešetrí stopu, na ktorú narazila pri prehliadke bytu Andreasa Lubitza.
Policajná hovorkyňa Düsseldorfu, kde sa nachádza domov Andreasa Lubitza, povedala, že polícia prehľadala byt kvôli tomu, či nenájdu niečo, čo by vysvetľovalo jeho konanie.
“Zistili sme niečo, čo teraz budeme skúmať,” povedala. “Nemôžeme zatiaľ povedať, čo sme zistili, ale môže to byť dôležitým kľúčom k tomu, aby sme pochopili čo sa stalo.”
Medzitým prezident leteckej spoločnosti Lufthansa povedal, že Lubitz prerušil výcvik na niekoľko mesiacov. Podľa šéfa leteckej spoločnosti to však nebolo nič mimoriadne. Nemecký Bild priniesol informácie, že táto prestávka bola spojená z psychickými problémami skúseného pilota.
Jedným z dôkazov podľa nemeckého Bild má byť poznámka v záznamoch federácie civilných leteckých prepravcov, že Lubitz potrebuje osobné a pravidelné prehliadky.
Podľa dnešného vydania nemeckého denníka Bild mal Lubitz v roku 2009 vážne problémy s depresiou.
Kvôli zdravotným problémom vtedy prerušil aj pilotný výcvik. V rámci neskorších pilotných skúšok prešiel Lubitz potom aj lekárskymi testami vrátane psychologických. Bild napísal, že Lubitz bol naďalej sledovaný lekárom a užíval lieky.
Bild, ako aj britský denník The Times tvrdia, že spoločnosť Lufthansa o Lubitzových problémoch so zdravím vedela. Podľa Times Lubitz predchádzal “existenciálnou krízou”, ktorá mohla súvisieť so skrachovaným vzťahom.
V súvislosti s užívaním liekov na depresiu francúzsky psychiater Samuel Lepastier pre televíziu BFM TV uviedol, že “isté psychofarmaká vrátane antidepresív môžu vyvolať odbúranie zábran – stav blízky opitosti”. Lepastier uviedol, že “osoba, ktorá prechádza takouto liečbou u psychiatra, by nemala pilotovať lietadlo”.
Ako ukázali záznamy z čiernej skrinky, kapitán požiadal druhého pilota, aby na krátky čas, kým si odskočí na toaletu, prevzal riadenie lietadla. Druhý pilot využil neprítomnosť kapitána, zamkol sa v kokpite a nasmeroval lietadlo k zemi. Toto padalo približne osem minút. Kapitán veľmi naliehavo prosil kopilota, aby dvere otvoril. Tesne pred pádom sa pokúšal dvere otvoriť protipožiarnym toporom.
Odborový zväz pilotov podáva žalobu za únik informácií z čiernej skrinky airbusu
Francúzsky Národný syndikát pilotov linkových lietadiel (SNPL) sa rozhodol podať žalobu na neznámeho páchateľa v súvislosti s únikom informácií z francúzskeho Úradu vyšetrovania a analýz civilného letectva (BEA). BEA sa zaoberá vyšetrovaním príčin utorkovej havárie lietadla spoločnosti Germanwings, ktoré sa zrútilo počas letu z Barcelony do Düsseldorfu. Zahynulo všetkých 150 ľudí na palube.
Hovorca SNPL Eric Derivry dnes podľa rozhlasovej stanice France Info uviedol, že združenie “šokovala” situácia, keď vedenie BEA v stredu na tlačovej konferencii oznámilo, že nemá čo uviesť k údajom získaným dovtedy z čiernej skrinky so záznamom rozhovorov a zvukov z pilotnej kabíny. Denník New York Times však krátko nato zverejnil detailné informácie o dianí v kabíne, ktoré neskôr potvrdil aj francúzsky prokurátor.
Derivry upozornil, že toto konanie je v rozpore so zásadou mlčanlivosti ľudí, ktorí sa podieľajú na vyšetrovaní, a označil to za únik informácií. “Rozhodli sme sa podať trestné oznámenie a vyzývame na reformu fungovania BEA,” konštatoval.
Riaditeľ BEA Rémi Jouty v stredu na tlačovej konferencii neodpovedal prakticky na žiadne otázky týkajúce sa priebehu komunikácie oboch pilotov airbusu, napríklad použitia jazyka (angličtiny alebo nemčiny). Nepotvrdil ani to, že zvukový záznam zachytáva skutočne rozhovor oboch mužov v kokpite. Posledný kontakt posádky s riadiacou vežou mal podľa neho rutinný charakter.
Vo francúzskych Alpách sa obnovilo pátranie po druhej čiernej skrinke
Vyšetrovatelia a záchranári dnes obnovili pátranie po druhej čiernej skrinke z lietadla Airbus A320 leteckej spoločnosti Germanwings a pozostatkoch 150 obetí tragédie, ktorá sa odohrala v utorok na juhu Francúzska. Informovala o tom dnes francúzska televízia iTélé.
Miesto pádu lietadla sa nachádza v údolí Galebre v masíve Trois-Évechés vo výške približne 2000 metrov nad morom. Lokalita je ťažko prístupná, nebezpečná aj pre záchranárov, a od najbližšej obce – Seyne-les-Alpes – je vzdialená zhruba desať kilometrov. Zo Seyne-les-Alpes sa dnes na miesto činu vydalo ďalších 35 záchranárov a 11 príslušníkov vyšetrovacieho tímu žandarmérie.
Pátra sa najmä po letovom zapisovači (flight data recorder, FDR), ktorý je elektronickým zariadením na bezpečné ukladanie vybraných údajov o prevádzke lietadla a ktorý by mohol doplniť informácie získané zo záznamníka zvukov z pilotnej kabíny.
Vyšetrovanie a pátranie na mieste činu sa obnovilo v čase polemiky, či spoločnosť Lufthansa, pod ktorú patria aj Germanwings, nepodcenila zdravotné problémy druhého pilota Andreasa Lubitza, o ktorých údajne vedela.
Lufthansa bude musieť možno vyplatiť pozostalým vyššie odškodné
Nemecká nízkonákladová letecká spoločnosť Germanwings bude musieť zrejme pozostalým po obetiach utorkového nešťastia vo francúzskych Alpách vyplatiť oveľa vyššie odškodné, ak sa dokáže, že si bola vedomá rizika, ktoré predstavoval zdravotný stav druhého pilota Andreasa Lubitza.
Lubitz podľa odhalení nemeckého denníka Bild trpel v roku 2009 vážnou depresiou, kvôli ktorej prerušil aj pilotný výcvik. Po návrate k výcviku pilotné skúšky síce urobil, ale trvale bol pod dohľadom lekárov a užíval lieky, o čom mal údajne aj záznam na svojej licencii pilota.
Podľa Montrealskej konvencie z roku 1999 sa žiadna letecká spoločnosť nemôže zbaviť zodpovednosti za smrť svojho cestujúceho. Za každého cestujúceho z airbusu, ktorý sa v utorok zrútil vo francúzskych Alpách, by tak Germanwings, resp. Lufthansa, mala v súlade s konvenciou vyplatiť po 145.000 eur (spolu takmer 21 miliónov eur).
Advokáti oboznámení s prípadom však predpokladajú, že nemeckej leteckej spoločnosti reálne hrozí, že sa bude musieť brániť pred obvineniami za nedbanlivosť, ktoré proti nej – zatiaľ len v médiách – už začali vznášať niektorí pozostalí i verejnosť dotknutých krajín.
Príbuzní obetí by sa mohli vyššieho odškodného domáhať súdnou cestou, keď by mohli spochybniť procedúru, ktorou si Germanwings preverovala spôsobilosť Andreasa Lubitza na vykonávanie práce pilota.
“Urobil to schválne. Zabil 149 ľudí. To je zločin,” uviedol dnes pre televíziu BFM TV Claude Driessens, brat jednej z belgických obetí. Upozornil, akú paniku, strach a hrôzu museli prežívať cestujúci, keď videli kapitána márne sa dobývajúceho sekerou do pilotnej kabíny, a boli si vedomí blížiacej sa smrti.
Gauck sa zúčastnil na ekumenickom obrade za stredoškolákov
Nemecký prezident Joachim Gauck sa dnes v meste Haltern zúčastnil na smútočnom zhromaždení na pamiatku 16 stredoškolákov a dvoch ich pedagogičiek, ktorí v utorok zahynuli pri leteckom nešťastí vo francúzskych Alpách.
V príhovore počas ekumenických obradov Gauck uviedol, že je toho málo, čo možno pozostalým ponúknuť ako útechu v ich žiali za obeťami letu 4U9525 spoločnosti Germanwings. Podotkol, že pomôcť môže objatie či podanie ruky. Ubezpečil pozostalých, že vo svojom smútku nie sú sami, ale krajina s nimi súcití a zdieľa ich žiaľ.
Na zhromaždení sa zúčastnila aj predsedníčka krajinskej vlády Severného Porýnia-Vestfálska Hannelore Kraftová.
Skupina študentov sa v spoločnosti dvoch pedagogičiek vracala z Barcelony domov po výmennom jazykovom pobyte v Llinars del Valles v Katalánsku. Iróniou osudu je, že do lietadla takmer nenastúpili, keď jedno z dievčat až na letisku El Prat zistilo, že si u hostiteľskej rodiny zabudlo tašku s dokladmi. Rodina však doklady na letisko dopravila.
Düsseldorfská univerzitná klinika tvrdí, že kopilot Lubitz sa posledné dva mesiace liečil a nebola to depresia
Düsseldorfská univerzitná klinika priznala, že druhý pilot havarovaného lietadla Germanwings Andreas Lubitz bol počas uplynulých dvoch mesiacov jej pacientom. Vo vyhlásení dnes uviedla, že naposledy navštívil nemocnicu, aby ho “diagnosticky posúdila” 10. marca. Vzhľadom na pravidlá o súkromní však nesmie zverejniť podrobnosti. Oznámila to agentúra Reuters. Správy médií, že klinika liečila Lubitza pre depresiu sú podľa tohto vyjadrenia nesprávne.
Súčasne uviedla, že Lubitzove zdravotné záznamy odovzdala vyšetrovateľom v Düsseldorfe, kde pilot žil.
Nemecký Spolkový úrad pre letectvo (LBA) dnes požiadal leteckú spoločnosť Lufthansa, aby mu sprístupnila lekárske záznamy Andreasa Lubitza. Tieto lekárske záznamy chce LBA postúpiť francúzskych vyšetrovateľov, uviedol nemeckého úradu. Informovala o tom nemecká tlačová agentúra DPA.
ad