Berlín 4. mája 2016 (HSP/Foto:TASR-Radovan Stoklasa)
Viac ako milión utečencov prišlo v minulom roku do Nemecka a väčšina z nich je mladšia ako 25 rokov. K rámci ich integrácie sa ukazuje aj potreba ich vzdelávania, čo je možno “najdôležitejšie opatrenie v histórii Spolkovej republiky”, ako napísali odborníci v správe Rady špeciálnej pedagogiky
Viaceré štatistické štúdie zistili všeobecne známu skutočnosť, že deti z rodín imigrantov majú v školách horší prospech ako “domáce” nemecké deti, pretože už aj základy im robia problémy. Medzinárodná porovnávacia štúdia Pisa alebo TIMSS potvrdila ich ťažkosti pri čítaní, písaní a počítaní.
Pre cudzincov sa odporúčajú preto nižšie normy a štandardy v oblasti odborného vzdelávania. Postačoval by aj dvojročný vzdelávací program a čiastková kvalifikácia, aby sa vedeli uplatniť na nemeckom trhu práce. Praktické vyučovanie by malo byť posilnené oproti teoretickému.
Učitelia by mali obmedziť používanie odborných termínov. Viac ako 40 % detí nehovorí po nemecky, a tak by sa mali v prvom rade intenzívnejšie učiť tento jazyk, čo je vlastne základ pre pochopenie ďalších vedomostí a zručností. Navrhuje sa teda jeho povinnosť už od škôlky. V rámci integrácie tiež posilniť počet pedagogických asistentov na školách.
Všetky opatrenia si budú vyžadovať úzku spoluprácu medzi spolkovou, krajinskou a miestnou správou a všetkými vzdelávacími inštitúciami. Nemecké školstvo teda sčasti bude musieť znížiť latku svojej náročnosti.