New York 26. februára 2015 (HSP-Alexander Zemlianichenko)
Európske, ale aj svetové média venujú veľký priestor na prezentáciu postojov USA a EÚ ohľadom boja proti terorizmu, občianskej vojny na Ukrajine a celkovej situácie vo svete. Postoje jedného svetového hráča však často vynechávajú a fakticky odmietajú
Ruský minister zahraničných vecí Sergej Lavrov sa rozhodol napraviť túto situáciu a odpovedať na ignorovanie ruských postojov a názorov ako svetovými politikmi, tak aj médiami. Ruský postoj vysvetlil na mimoriadnom zasadnutí Bezpečnostnej rady OSN venovanom zachovaniu mieru a bezpečnosti vo svete, smutným ponaučeniam z histórie, potvrdeniu vernosti zásadám a cieľom Charty Organizácie Spojených národov a pod., ktoré sa konalo v New Yorku 23. februára 2015.
V úvode poďakoval ministrovi zahraničných vecí Číny Wang Yimu za organizáciu tejto diskusie. Podčiarkol, že navrhovaná diskusná téma je mimoriadne aktuálna, pretože v predvečer 70. výročia OSN umožňuje kriticky zhodnotiť stav medzinárodných vzťahov a diskutovať o postupoch na prekonanie nahromadených systémových problémov.
„Charta Organizácie Spojených národov ktorá vzišla z veľkého Víťazstva nad nacizmom, zostáva základným kameňom medzinárodného systému. Súhrn obsiahnutých v nej cieľov, zásad a pravidiel je hlavným zdrojom medzinárodného práva, základom kódexu vzťahov štátov na svetovej aréne, fundamentom pre neustále sa rozvíjajúci rozsiahly systém medzinárodných zmlúv a dohôd. Samozrejme, že OSN nie je dokonalá. Ale, ako poznamenal Dag Hammarskjöld, nebola vytvorená pre to, aby sa ľudstvo dostalo do neba, ale aby sa neocitlo v pekle.
V Charte Svetovej organizácie boli prvýkrát v histórii deklarované zásady budovania produktívneho mechanizmu globálnej správy cez zlaďovanie postojov vedúcich štátov. Inými slovami, v tomto dokumente boli sformulované kľúčové prvky polycentrického svetového usporiadania. Počas prvých štyroch desaťročí OSN fungovala v tvrdej atmosfére bipolárnej konfrontácie. Avšak, po skončení “studenej vojny” nepretrvávajú objektívne dôvody, ktoré by bránili Bezpečnostnej Rade stať sa účinnou platformou pre rozvoj kolektívnej vôle medzinárodného spoločenstva.
Bohužiaľ, cesta k dosiahnutiu tohto cieľa sa ukazuje byť oveľa zložitejšia a kľukatejšia, než sa zdalo pred štvrť storočím. Pozorujeme rozsiahle porušovanie základných princípov Charty OSN, ako sú nezávislosť a zvrchovaná rovnosť štátov, nezasahovanie do ich vnútorných záležitostí, mierového urovnania sporov. Stačí si pripomenúť bombardovanie Srbska, okupáciu Iraku pod zjavne falošnou zámienkou dôsledky ktorej doteraz ťažkým bremenom doliehajú na ľudí tejto krajiny, hrubé manipulovanie s mandátom Bezpečnostnej rady čo spôsobilo skazu a pokračujúci chaos v Líbyi.
Toto všetko je dôsledkom pokusov ovládnuť globálne záležitosti, vládnuť všetkým a všade, jednostranne používajúc vojenský nátlak na presadzovanie svojich vlastných záujmov. Takéto postupy sú nesúladne so zakladajúcimi zásadami OSN, sú v rozpore s objektívnou tendenciou decentralizácie globálnej ekonomickej a politickej moci.
V honbe za ilúziou globálnej nadvlády sa používa široká škála nechutných metód, ako sú masívne nátlaky na suverénne štáty, pokusy nanútenia im svojich rozhodnutí a noriem v politickej, ekonomickej a ideologickej sférach. Pre tých, ktorí si neželajú hrať podľa vnucovaných pravidiel sú pripravené rôzne metódy podnecovania vnútorných nepokojov a operácií na zmenu spoločenského zriadenia. Do tejto sérii patrí aj otvorená podpora protiústavného štátneho prevratu na Ukrajine, ku ktorému došlo pred rokom.
Vyvíjajú sa neústupčivé snahy premeniť Bezpečnostnú radu na orgán, ktorý opečiatkuje rozhodnutia „lídra“, a keďže sa to nedarí – pokúšajú sa odsunúť Bezpečnostnú radu OSN od vypracovávania politiky v hlavnej sfére jej kompetencií – zachovaní medzinárodného mieru a bezpečnosti. Popritom sa ignorujú ponaučenia z jednostranných vojenských akcii v nedávnej minulosti, ktoré uvrhli Blízky Východ a Severnú Afriku do nestability a chaosu a v mnohých ohľadoch vytvorili živnú pôdu pre besnenie extrémizmu.
Využitie mechanizmov sankcií podľa Charty OSN patrí do výlučnej právomoci Bezpečnostnej rady. Jednostranné reštriktívne opatrenia, pokusy o exteritoriálne uplatňovanie národnej legislatívy nie sú ničím iným ako prejavom archaického blokového zmýšľania a vedú k hromadeniu náboja konfrontácie v medzinárodných záležitostiach, komplikujú súčinnosť pri riešení vznikajúcich problémov.
Vážne otravuje medzinárodnú atmosféru spustenie informačnej vojny s použitím globálnych médií, internetu, sociálnych sieti. Som presvedčený, že sloboda slova a seba vyjadrovania by nemala byť ospravedlnením pre manipulácie s informáciami, vymývanie mozgov a podvratnú činnosť proti štátom, ich inštitúciám a politike, používať sa na podnecovanie náboženskej neznášanlivosti.
Je čas odpovedať na otázku: chceme skutočne vnímať Bezpečnostnú Radu OSN ako efektívny a výkonný nástroj pre zachovanie mieru a bezpečnosti, alebo uznáme za prípustné jej transformáciu na arénu propagačnej konfrontácie, čím bude Rada vylúčená z procesu hľadania kľúčových medzinárodných rozhodovaní. V poslednom prípade to bezpochybne negatívne ovplyvní dianie na ďalších medzinárodných a regionálnych priestoroch a zoslabí šance na rozuzlenie naliehavých situácií.
Považujeme za potrebné okamžite prijať rozhodné opatrenia zamerané na odstránenie dvojitých štandardov v medzinárodnej politike, k návratu Bezpečnostnej rade postavenia hlavného orgánu koordinácie kolektívneho postupu, založeného na rešpektovaní kultúrnej a civilizačnej rozmanitosti moderného sveta, na demokratizáciu medzinárodných vzťahov.
Každý by si mal uvedomiť, že ľudia majú právo zvoliť si svoju vlastnú budúcnosť bez vonkajšieho zasahovania do ich vnútorných záležitostí. V tejto súvislosti odporúčam zamyslieť sa nad opakovaným potvrdením a posilnením príslušných ustanovení Deklarácie 1970 o zásadách medzinárodného práva verejného v problematike priateľských vzťahov a spolupráce štátov v súlade s Chartou OSN.
Zvláštny dôraz si vyžaduje neprípustnosť podporovania neústavnej zmeny štátnej moci. Potrebujeme dosiahnuť zhodu o postupe, akým sa na základe Charty OSN bude uskutočňovať spoločné riadenie rizík v kontexte komplikujúcich sa medzinárodných vzťahov. Začiatkom 1990-rokov sekretariát OSN vypracoval príručku o mierovom urovnávaní sporov medzi štátmi. Možno už dozrel čas na aktualizáciu tejto publikácie, aby sa vzali do úvahy ponaučenia, ktoré sme získali za uplynulé obdobie.
Pozitívne výsledky sa podarí dosiahnuť len keď členovia Rady zjednotia svoje úsilie v prospech konsolidačných procesov. Práve v tejto rovine boli schopní vyriešiť hlavné úlohy s likvidáciou chemických zbraní v Sýrii, vypracovať opatrenia na odpor voči zahraničným teroristom. Pred niekoľkými dňami na podnet Ruska bola prijatá rezolúcia č. 2199 BR OSN určená na pozastavenie financovania teroristických zoskupení z výnosov, získaných z nezákonného obchodu s ropou. Nedávnym príkladom je umiestnenie nových mierových síl v Mali a Stredoafrickej republike. Teraz sa blížime k riešeniu ďalšieho boľavého bodu v Afrike – potlačeniu teroristickej hrozby zo strany Boko Haram. Dúfame, že užitočné odporúčania, ako urobiť mierové UN efektívnejšími, poskytne zriadená Generálnym tajomníkom OSN špeciálna skupina na vysokej úrovni.
Všeobecne platí, že by bolo vhodné inventarizovať globálne výzvy a hrozby, ktorým sa dá odporovať len zjednotenými silami. Medzi hlavné priority v tomto zozname bude patriť hrozba terorizmu a extrémizmu ktoré nadobúdajú bezprecedentný rozsah najmä na Blízkom východe a v Severnej Afrike, šíria sa smerom do Južnej Afriky, Ázie a Európy. Jednostranné akcie sú márne, už sa o tom presviedčame, tento problém je nutné riešiť v rámci OSN. Sme proti pokusov “odštátňovania” protiteroristického úsilia, vnucovania medzinárodnému spoločenstvu akčných plánov, ktoré sú vypracované v uzavretých skrytých formátoch.
Dúfam, že dnešná rozprava sa bude niesť v duchu vážnej diskusie o budúcnosti Svetovej organizácie, vnímanej ako dôležitý mechanizmus regulácie súčasných medzinárodných vzťahov,“ zdôraznil v závere ruský minister zahraničných vecí Sergej Lavrov.
eu