Svet 3. mája 2016 (HSP/Foto: TASR- František Iván)
Je to paradox, ale je to tak. Zatiaľ čo obrovská všeobecná katolícka cirkev pomaly vchádza do svojej turbulentnej budúcnosti, kde ju čakajú otrasy, hádky a možno i schizma, menšie cirkvi vrámci katolicizmu a iné cirkvi, ako napríklad pravoslávna, môžu pripísať zisky.
Pápež František vedie Katolícku cirkev svojským spôsobom, a mohli by sme polemizovať, čo vlastne chce, a preto aby sme sa tým nezdržiavali, použijem ten najvšeobecnejší pojem, proti ktorému nebude nikto nič namietať. František ide cirkev jednoznačne liberalizovať.
Aby sme sa zbytočne nezamotávali, nepolemizujme ani o tom, či je to dobré alebo zlé. Jedno, čo môžeme aj napriek tomu s určitosťou predvídať, je, že to vyvolá pnutie.
Už teraz je pnutie a ľudia, ktorí majú živý kontakt s cirkvou, ho už jasne vnímajú ako veľké. Ale zatiaľ buble iba pod povrchom. Skôr či neskôr však vyrazí na povrch. Ak tento výbuch bude veľmi veľký, vyvolá rozdelenie cirkvi na dve časti naprieč cirkvou. V jednej časti budú liberálni Františkovci v druhej pravoverní konzervatívci.
Ak sa však cirkev nerozdelí, ak teda nedôjde až k jej štiepeniu, budú profitovať tie katolícke denominácie, ktoré si vrámci svojich možností zachovajú konzervatívnejší prístup a hodnoty. Takto môže malá Gréckokatolícka cirkev pripísať zisky.
Momentálne Gréckokatolícka cirkev na Slovensku eroduje, zmenšuje sa pod vplyvom úpadku kresťanstva ako takého, ale aj pod vplyvom svojho omnoho väčšieho a bohatšieho konkurenta Rímskokatolíckej cirkvi.
V budúcnosti však opak môže byť pravdou. Gréckokatolícka cirkev sa momentálne javí ako konzervatívnejšia, než Rímskokatolícke jadro. Cítia to veriaci bez toho, aby sa to vo verejnosti pertraktovalo a katolíci znechutení liberalizmom, ktorý v Rímskokatolíckej cirkvi je momentálne na vzostupe aj v rámci liturgie, prechádzajú práve ku Grékom.
Zatiaľ čo dnes ide o jednotlivcov, v budúcnosti to môžu byť zaujímavé čísla. Bude samozrejme záležať na niekoľkých atribútoch, respektíve na tom, či ich Gréckokatolícka cirkev v budúcnosti dokáže zachovať resp. získať.
Za základné považujem dve veci. Najdôležitejšie, samozrejme, bude to, či si dokáže táto východná cirkev udržať svoje tradičné konzervatívne hodnoty, alebo či podľahne tlaku reformistov. V druhom rade, nie však menej dôležitá, bude jej dostupnosť.
Dostupnosť v praxi znamená, či bude mať dosť kňazov, ktorí by dokázali pokryť zvýšený záujem a rastúci počet veriacich. Dostatok kňazov je rozhodujúci, lebo na slávenie omše nie je potrebný kostol, alebo je možné prevziať rímsko-katolícky. Teda, nie materiálne podmienky, ale najmä ľudské budú určovať, do akej miery dokáže Gréckokatolícka cirkev profitovať zo situácie, ktorá môže v blízkej budúcnosti nastať.
Juraj Martus