Európa 28. decembra (RUVR/HSP/Foto:TASR)
Západná tlač hýri titulkami o potláčaní práv kresťanov v Európe. Experti s obavami konštatujú, že dochádza k súmraku tradičnej európskej civilizácie a rastu vplyvu islamskej alternatívy, uviedol pre Hlas Ruska Sergej Duz.
V európskej spoločnosti dochádza k dvom procesom súčasne. Európski moslimovia majú právo zachovávať si svoj model každodenného života, ktorý je založený na tradičnom náboženstve. Európski kresťania (ale aj obyčajní Európania, ktorých správanie je určené kresťanským paradigmou) boli o toto privilégium pripravení.
Podľa slov zástancov aktívnej migračnej politiky zvyšujú imigranti daňovú základňu a pomáhajú kompenzovať rastúce sociálne výdavky spojené so starostlivosťou o starých ľudí. Imigranti sú zároveň zamestnanci aj spotrebitelia: keď obsadzujú pracovné miesta súčasne zvyšujú spotrebiteľský dopyt. To vyvoláva rast zamestnanosti. Samotní imigranti zakladajú nové firmy a priamo sa podieľajú na vytvorenie pracovných miest Stručne povedané imigtanti sú pre ekonomiku Európskej únie skôr blaho, dodáva Duz.
Ale ekonomika je len jedna časť života. Z hľadiska zachovania európskej civilizácie tieto procesy nie sú príliš pozitívne, pretože podkopávajú civilizačné základy Európy. Jednoducho povedané, imigranti prinášajú inú kultúru, tradície, vieru a vytvárajú si kópiu rodného sveta v samom srdci starého sveta. A s tým im úspešne pomáhajú európske vlády.
Podľa názoru európskej elity ľudia po celom svete s veľkým záujmom preberajú západné hodnoty, inštitúty a kultúru, pretože tie zosobňujú najviac osvietené, liberálne, racionálne a najcivilizovanejšie myslenie ľudstva. Táto viera v univerzálnosť západnej kultúry je tá najväčšia chyba, ktorej sa budovatelia novej Európy dopustili, uvádza ďalej Duz.
Ukazuje sa, že európska svetská etika má geografické hranice. A tí, ktorých Európa pozýva podporiť svoju ekonomiku sa s ňou nestotožňujú. Majú svoje názory na to, čo je dobré a zlé. Politológ Oleg Matvejčjov uvádza: „Jedna z hlavných požiadaviek tejto etiky spočíva v tom, že môžeme robiť všetko, čo chceme, ale iba sami so sebou: tetovanie, samovraždy, zmenu pohlavia, rasy, vlasti. Hlavné je, aby nebol poškodený iný jedinec. Ale toto pravidlo funguje na ilúzii, že existuje “ja” a existujú “vy”. V skutočnosti kúsok každého z nás je v každom z tých, ktorí nás obklopujú. Preto vznikajú konflikty, keď jeden človek urobí niečo (napríklad si na čele nakreslí kríž) a ďalší tvrdí, že kríž uráža jeho náboženské cítenie. A čím silnejšie je spoločnosti vnucovaná politická korektnosť, tým vzrastajú konflikty v samotnej spoločnosti.“
Na záver Duz uvádza, že Európania sa veľmi snažia, aby vytvorili svet z veľkého množstva civilizácií. Inými slovami svet, ktorý nepatrí k žiadnej civilizácii. Historická skúsenosť a zdravý rozum nás však učí, že bez pevného základu nie je žiadny dom schopný vzdorovať tlaku vonkajšieho prostredia.
zf