Berlín 13. mája 2016 (HSP/DWN/Foto:TASR/AP-Peter Dejong, File)
VW a Shell sa údajne pokúsili spolu s ďalšími spoločnosťami z oblasti automobilového a ropného priemyslu blokovať európsky tlak na elektrický pohon vo vozidlách. Chceli od EÚ, aby uskutočnila štúdie s cieľom pretlačiť podporu biopalív namiesto elektrických pohonov. Avšak to je podľa odborníkov EÚ nebezpečné pre klímu v dlhodobom horizonte
Automobilka VW a energetická spoločnosť Shell sú obvinení z pokusu blokovať európsky tlak na elektrický pohon. Ich stratégia bola v oboch prípadoch presvedčiť EÚ zamerať svoje úsilie na biopalivá namiesto elektrických pohonov, ktoré sú podľa nich šetrnejšie k životnému prostrediu, hlási britský denník Guardian.
Shell a VW zverejnili nedávnu štúdiu, v ktorej EÚ navrhujú väčšie využitie biopalív. Štúdia s názvom “Auto Fuel Coalition” bola vykonaná poradenskou firmou Roland Berger. Štúdia mala okrem VW a Shell podporu aj koncernu Daimler, Honda, Toyota a ďalších ropných spoločností a spoločností zaoberajúcimi sa biopalivami.
Štúdia bola zverejnená tesne pred začatím rokovaní EÚ o vytvorení nových cieľov účinnosti palív pre rok 2025 a 2030, s ktorými majú byť dosiahnuté ciele v oblasti klímy dohodnuté na konferencii v Paríži.
Moderné vznetové motory a motory spaľujúce zemný plyn (CNG), sú nevyhnutné pre splnenie cieľa CO2 na rok 2020. Koncern Daimler na autosalóne v Pekingu vyjadril jasný záväzok k zlepšeniu ekológie naftových motorov. Zetsche zdôraznil, že je dôležité, aby dieselové motory spĺňali prísnejšie ciele v oblasti klímy.
Súčasne štúdie predkladajú rad veľmi pesimistických predpokladov o nákladoch na zlepšenie účinnosti pohonných hmôt a optimistické informácie o emisiách skleníkových plynov z biopalív. Nedávna štúdia EÚ však ukazuje, že biopalivá produkujú trikrát väčšie znečistenie životného prostredia ako nafta. Správa cituje zdroj z kruhov EÚ: “Tieto dva sektory si uvedomujú, že majú spoločný záujem.”