Praha,Berlín 22. marca 2016 (HSP/Foto:TASR/AP-Dan Balilty)
„Keď už nemáme vyššie platy, tak máme aspoń vyššie ceny….“, aj takto by sa dali charakterizovať výsledky prieskumu, ktorý urobili redaktori Českej televízie z programu „Černé ovce“, zameraného na ochranu spotrebiteľských práv. Téme rozdielnej kvality medzi výrobkami (hlavne potravín) predávaných v postkomunistických krajinách a krajinách západnej Európy sa české médiá venujú pomerne často. Tentokrát sa zamerali na tovar predávaný v akcii. Sú zľavy skutočne zľavami a kde nakúpite akciový tovar výhodnejšie , v Nemecku alebo v Českej republike? O prieskume informoval spravodajský portál idnes.cz.
Pre lepšiu možnosť porovnania rozdelili reportéri tovar do troch kategórií: potraviny, priemyselný tovar a drogéria. Ceny potravín porovnávali v obchodoch Billa, Penny a Albert a v nemeckej Edeke.V nemeckých obchodoch si redaktori vybrali v akcii banány, mrkvu, jablká, syr, maslo, mlieko, ľadový čaj, kečup, čokoládu a pizzu. Rovnaký tovar potom nakúpili v reťazcoch v južných Čechách. Výsledok?
Ľadový čaj v Nemecku kúpite v prepočte za 23,11 českých korún (0,85 Eur) , v Čechách za 24,90 korún (0,92 Eur). Kilo mrkvy stálo v Nemecku 11,69 (0,43 Eur) ale v Čechách 16,90 (0,62 Eur), nemecké maslo za 26,92 (0,995 Eur) k a české za 32,90 českých korún (1,21 Eur). Syr v Nemecku za 45,95 korún (1,69 Eur) ale v Čechách za 54,90 korún (2,03 Eur). Ďalšie položky na zozname už vyšli v Čechách lacnejšie, asi polovica produktov. Celková suma za nákup v Nemecku činila 319,93 korún (11,83 Eur) , v Čechách vyšiel nákup na 314,55 korún (11,63 Eur). Keď si však porovnáme výšku platov v SRN a české platy, tak ceny v českých reťazcoch vôbec nevychádzajú lichotivo. A situácia je podobná aj na Slovensku.
Pri priemyselnom tovare redaktori nakupovali iba v reťazci Lidl. Výsledky porovnania sú skutočne veľmi zaujímavé. Momentový kľúč v SRN 407,57 korún (15,07 Eur), Česká republika 499 korún (18,45 Eur). Koberčeky 353 korún (13,05 Eur) v Nemecku, v Čechách 399 korún (14,75 Eur). Strešný nosič 815 korún ( 30,14 Eur) v Nemecku. Čechy 999 korún (36,95 Eur). Celkovo nemecký nákup činil 2839 korún (105,01 Eur). Český zákazník si musel pripraviť 3294 korún (121,84 Eur), t.j. 14% rozdiel. Prečo musí zákazník v postkomunistických krajinách, kde sú platy hlboko pod úrovňou tých západných, platiť za rovnaký tovar viac? Podľa českej hovorkyne reťazca Lidl je v Nemecku úplne iná konkurencia než v Čechách, takže preto musia českí zákazníci platiť viac.
Hore uvedený rozdiel je však stále ešte pomerne slušný v porovnaní cien drogérie reťazca Rossmann. Detská zubná pasta Elmex v Nemecku stála 36,70 korún (1,35 Eur) ale v Čechách 54,9 (2,03 Eur) .Ústna voda Listerine 81,3 korún (3,00 Eur) v SRN a 134 korún (4,95 Eur) Čechách. Bezkonkurenčným šampiónom sa v porovnaní cien stalo telové mlieko za 75,86 korún (2,80 Eur) v SRN ale v Čechách bola jeho „akčná„ cena neuveriteľných 159 korún (5,88 Eur). Čo je mimochodom o 100% viac. Reťazec sa ani neunúval snahou o vysvetlenie týchto závratných rozdielov. Jednoducho informácie o cenovej politike neposkytujú a bodka.
A podobnú skúsenosť môžete získať ak si niekedy zájdete do obchodov medzinárodných reťazcov v západnej Europe a v postkomunistických krajinách. Ako príklad môžno uviesť značku kozmetiky Yves Rochers. Porovnajte ceny priamo vo Francúzsku (a francúzske platy kde je minimálna mzda zhruba na úrovni 1500 eur) a v obchodoch v Čechách alebo u nás. Vo Francúzsku sa jedná o „ľudový“ reťazec so širokou sieťou obchodov a nízkymi cenami. V období výpredajov, ktoré sú vo Francúzsku veľmi prísne regulované zákonom (termíny sú stanovené dopredu a vždy musí byť na tovare pôvodná visačka s pôvodnou cenou za ktorú sa tovar SKUTOČNE predával počas sezóny) môžete si kúpiť akciový tovar napr. za 1 eur. U nás sa táto kozmetika z neznámych dôvodov tvári ako luxusný reťazec. Luxusné sú určite tie ceny, čo sa účtujú našim zákazníkom. Dokedy im to budeme trpieť?
Podobná situácia je aj v oblasti oblečenia. Výpredaje sú vo Francúzsku veľmi obľúbené obdobie roka a veľmi očakávané, kedy obchody robia najväčšie tržby počas celého roka. Zľavy nie sú totiž iba kozmetické. Francúzky míňajú vo výpredajoch rádovo stovky eur, pretože si majú možnosť nakúpiť značkový tovar za polovičné ceny a keď majú šťastie tak ku koncu výpredajov až za 70-80 % zľavy.
Detské oblečenie kúpite za zlomkové ceny doslova za pár eur. Obchody sa predbiehajú a svojim zákazníkom, ktorí vlastnia vernostnú kartu ponúkajú ako bonus súkromné výpredaje ešte pred oficiálnym začatím výpredajov, alebo navýšenie zľavy napr. o 10% k už existujúcim zľavám. A teraz si to porovnajte s výpredajmi u nás…
Kurz českej koruny (1 € = 27.035 CZK)