Varšava 20. októbra 2016 (HSP/Foto:TASR/AP-Czarek Sokolowski)
Predseda poľskej strany Právo a spravodlivosť Jaroslaw Kaczyński prišiel s novým zemepisno-politickým objavom: „Poľsko vybuduje morský kanál medzi Viselským zálivom a Baltským morom a tým sa definitívne zbaví závislosti na Rusku,“ vyhlásil.
Poľské médiá informujú, že vláda plánuje na severovýchode krajiny vybudovať morský kanál, ktorý spojí Viselský záliv s Baltským morom. Potom by plavidlá, ktoré zatiaľ z poľského prístavu Elblag smerujú cez ruské teritoriálne vody, by už mali vlastnú kratšiu cestu. Tým by sa podľa Kaczyńského Poľsko zbavilo „závislosti na Rusku“…
Tento projekt nie je nový a diskutuje sa o ňom už niekoľko rokov. Napríklad ešte pred 2 rokmi primátor Elblagu Jerzy Wilk v oficiálnom liste napísal vtedajšiemu poľskému premiérovi a súčasnému predsedovi Európskej rady Donaldovi Tuskovi: „Súčasná napätá situácia medzi Ruskom a členskými krajinami EÚ môže ohroziť fungovanie Elblagského prístavu, a preto žiadame vládu o urýchlenie realizácie projektu výstavby kanálu.“
Poľská vládna strana Právo a spravodlivosť tento týždeň prezentovala podrobne rozpracovaný projekt stavby nového vodného kanálu, ktorý umožní prepravovať tovar z mesta Elblag morskou cestou okolo ruského prístavu Baltijsk. V súčasnosti najväčší poľský prístav Elblag nemá priamy východ na more – „blokuje“ ho Viselská kosa. Lode musia plávať okolo, cez ruský prístav Baltijsk.
Poľská vláda plánuje vybudovať novú „skratku“ do roku 2020. Kanál bude mať dĺžku 1,3 kilometra, šírku 80 a hĺbku 5 metrov. Prepojí tak Vislanský záliv s Gdaňským. Po spustení kanálu do prevádzky do Elblagu budú môcť priplávať aj plavidlá dlhé do 100 a široké do 20 metrov, s ponorom do 4 metrov.
Ako pripomínajú poľské médiá, nejde len o ekonomiku, ale aj o politiku: budovanie nového kanálu v Poľsku spájajú aj so susedskými vzťahmi. „Keď vybudujeme nový kanál, dokážeme, že sme suverénny štát a navždy sa zbavíme závislosti na Rusku,“ vyhlásil Jaroslaw Kaczyński.
Poľský minister námorného hospodárstva a vnútrozemskej vodnej dopravy Marek Gróbarczyk vyhlásil, že tento projekt bude mať úspech – aj keď ešte presne nie je známe, kde presne povedie nová morská „skratka“. Zatiaľ sú v hre 3 varianty. Najpravdepodobnejšie zatiaľ vyzerá variant, že kanál vybudujú v lokalite Nowy Świat.
Marek Gróbarczyk pre média podčiarkol, že je to veľmi dôležitý projekt. „Je to veľmi dôležitý aspekt pre našu krajinu. Je to východná hranica Európskej únie, hranica NATO, ktorú na 100 percent kontroluje ruská strana. Toto si nemôžeme pripustiť, nechceme, aby naša bezpečnosť bola ohrozená. Je to hlavný argument, ktorý prezentujeme Európskej únii. A v EÚ nás pochopili,“ dodal minister.
Bez okolkov to vysvetlil aj predseda strany Právo a spravodlivosť Jaroslaw Kaczyński: „Ukážeme, že sme úplne suverénny štát a neexistuje žiadna zostatková závislosť na ZSSR a teraz na Rusku. S touto závislosťou sme mali dočinenia nielen v období Poľskej ľudovej republiky, ale aj v priebehu predošlých dvoch storočí. S touto závislosťou skončíme – a skončíme raz a navždy,“ vyhlásil Jaroslaw Kaczyński.
Jeden z podobných článkov v poľských médiách si môžete prečítať TU.
Eugen Rusnák