Ja som učiteľ… (Kto je menej?)

Ja som učiteľ… (Kto je menej?)

Slovensko 30. januára 2016 (HSP/Foto: TASR-Milan Kapusta)

 

Istý mladý učiteľ sa základnej škole, veľmi šikovný a zapálený pre svoju profesiu, sa nedávno posťažoval, údajne mu na triednickej hodine dal jeho siedmak otázku: „To ste tak hlboko klesli, že ste sa stali učiteľom?“

Ilustračné foto
Ilustračné foto

Aj v minulosti bolo postavenie učiteľa neľahké. Pred nástupom do dedinskej cirkevnej školy (na Slovensku najviac rozšírenej) musel podpísať tzv. vokátor – išlo o povolávajúcu listinnú povinnosť obsahujúcu údaje o plate a prislúchajúcich požitkoch, ale aj povinnostiach, ktoré mu vyplývali z jeho funkcie a postavenia v obci. Okrem platu dostával učiteľ drevo na kúrenie, bezplatný byt, poľnohospodárske produkty… V triede bol sám aj na päťdesiat i viac žiakov rôznych ročníkov. K jeho povinnostiam patrilo napríklad aj zvonenie na poludnie a večer, asistovať pri pohreboch a prípadne skladať verše na nebohého, byť organistom v kostole, pomáhať kňazovi, alebo, ako sa dozvedáme aj z diela nášho klasika, piecť vianočné oblátky a organizovať ich distribúciu.

Reklama

Išlo o ľudí vykonávajúcich svoje povolanie s entuziazmom, organizujúcim aj kultúrny život v obci, kde pôsobili, autoritou, ktorú rodičia nespochybňovali. Počas desiatok rokov, keď v obci účinkovali, vychovali celé generácie statočných a pracovitých ľudí, ich žiaci si ich vážili a aj v dospelom veku bol pre nich bývalý učiteľ často radcom.

V nedávnom komunistickom totalitnom systéme bol síce ideologickým vazalom spoločnosti, no zväčša si udržal svoju dôstojnosť i meno, a jeho postavenie, aspoň navonok, neznižovali ani médiá ani politici.

Reklama

Súčasnému trinásťročnému siedmakovi pokladajúcemu učiteľa za spodinu spoločnosti sa nemôžeme čudovať. Učiteľ ako šíriteľ vzdelanosti, ktorý má v rukách budúcnosť národa, formuje ho a vychováva, sa dostal u nás na najnižšie stupne spoločenského rebríka. Politikmi deklarovaná snaha vychovávať vzdelanú spoločnosť sa u väčšiny porevolučných vlád prejavila ako kamufláž a ich zásahy do školstva boli najčastejšie neodborné. Systém financovania škôl sa ukázal ako nešťastný, keďže učitelia sa neopovážia negatívne hodnotiť žiaka v prípade, že by ho vzdelávajúca inštitúcia mala stratiť. Ináč by škola prišla o peniaze a jej zamestnanci o prácu. Už deti na základných školách si  uvedomujú, že učiteľ je ich rukojemníkom, a tak sa k nemu aj správajú.

K znižovaniu postavenia učiteľa v spoločnosti mohutne prispievajú aj najsledovanejšie súkromné elektronické médiá bagatelizujúce vzdelanosť a jej význam pre život človeka a národa, propagujúce hlavne vulgárnosť a nekultúrnosť. Na ohlupovaní diváka pracujú systematicky, cez rôzne seriály a „realityšou“ ho vťahujú do vymysleného sveta bez ducha a vzletu, bez skutočných pozitívnych vzorov, vláčia ho v bahne tuposti a primitivizmu, nabádajú ho nepremýšľať, len konzumovať ich mediálnymi zvratkami prelievajúci sa válov.

V súčasnosti sa ťažisko práce učiteľa presúva z vyučovania do administratívnych činností. Keď sa zaviedol Štátny vzdelávací program, školy si podľa neho mali vytvoriť vlastný program jasne deklarujúci ich zameranie, aby si rodičia mohli vybrať vzdelávaciu inštitúciu pre svoje dieťa. Príprava vlastného programu stála učiteľov veľa námahy a síl, no len čo sa začal používať v praxi, nasledovali jeho permanentné inovácie – napríklad učivo sa posúva z ročníka do ročníka a podobne.

Odpadla síce povinnosť tvoriť tematicko-vzdelávacie plány, no bez nich sa učiť nedá, a tak si ich učiteľ musí napísať. Okrem toho vypracúva špeciálne plány pre každého žiaka s individuálnymi vzdelávacími potrebami – počet týchto žiakov, ktorí sú v normálnych krajinách presúvaní do oddelení, kde sa im venujú osobitne vyškolení pedagógovia, v posledných obdobiach rastie. U nás ich jednoducho dali na starosť bežnému učiteľovi.

Učebnice často nie sú k dispozícii, miesto nich treba vypracovať pracovné listy. Od učiteľa sa vyžaduje  popritom brať do úvahy interaktívnu tabuľu, jej využitie (napr. v prípade cvičení) a prezentáciu učiva v powerpointe – keďže školská inšpekcia zisťuje, či škola využíva aj ITK technológie. Nariadené prierezové témy (napr. Deň Zeme) musí mať zapracované v osnovách a tiež organizovať na danú tému príležitostné akcie.

Reklama

Prakticky každý učiteľ je koordinátorom nejakej činnosti a v rámci nej pripravuje plán na celý rok. Ide napríklad o Dopravnú výchovu, Regionálnu výchovu, Protidrogovú výchovu, Výchovu k manželstvu atď. Od školy sa očakáva zapájanie sa do rôznych projektov, pedagogickí pracovníci sú nútení zarábať peniaze pre inštitúciu – aby sa napríklad vybavili učebne počítačmi, aby cez granty získali nové pomôcky, tlačiarne, peniaze na papier a podobne.

Učiteľ, ktorý má na starosti školskú knižnicu, vykonáva túto činnosť spravidla  zadarmo. K ďalším učiteľským povinnostiam patrí účasť na poradách, rodičovských združeniach, na školeniach organizovaných inštitúciami vyciciavajúcim školský systém a hlavne mrhajúcimi peniazmi z eurofondov, pretože na nich sa dá najviac „nabaliť“. (Nemenovaná učiteľka publikovala príklad, keď jej kolegovia zúčastňujúci sa školenia v 10 km vzdialenom okresnom meste boli prehováraní, aby prespali v najdrahšom tamojšom hoteli, keďže organizátor akcie potreboval minúť peniaze vyčlenené na prenocovanie.)

Po vyučovaní učiteľ zapisuje známky do elektrotechnickej žiackej knižky, na stránku školy vešia domáce úlohy, vybavuje telefonáty s rodičmi. Neospravedlnené hodiny hlási na Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. Tiež eviduje žiakov zo sociálne slabých rodín, podľa možnosti čo najčastejšie, pretože situácia v rodinách sa mení.

Evidencia v triednej knihe, v triednom výkaze, osobné listy žiakov – to všetko sú ďalšie administratívne povinnosti vyučujúceho. Okrem toho na školu prichádzajú z nadriadených inštitúcií rôzne tabuľky, testy, prieskumy, na ktoré musí vzdelávacia inštitúcia reagovať, čiže aj to sa položí na jeho plecia. K „práci na doma“ treba pripočítať opravovanie testov a diktátov, prípravu na nasledujúce vyučovacie hodiny, čo pre učiteľa predstavuje ďalšiu „šichtu“..

Tí, ktorí učiteľa permanentne zaťažujú najmä byrokratickou agendou a rôznymi inými úlohami zabúdajú, že jeho povinnosťou je hlavne učiť, byť pripravený na hodinu a v tých stresujúcich podmienkach, ktoré mu spoločnosť pripravila odovzdávať vedomosti tak, aby ich mladá generácia prijala a aby ju zároveň aj vychovával. Aj napriek tomu, že má v triede deti hyperaktívne, deti z neprispôsobivých rodín, nevychované a drzé. A že mu každú chvíľu visí nad hlavou Damoklov meč žaloby arogantného rodiča, lebo si dovolil zvýšiť hlas na potomka bohatého podnikateľa.

Reklama

Vládnucim politickým garnitúram sa úspešne darí vyháňať zo školstva najmä poctivo drhnúcich a zapálených učiteľov, a to už nespomíname mladých živiteľov rodín, ktorí v rámci nastaveného odmeňovania nedokážu dôstojne existovať, a tak si radšej hľadajú iné zamestnanie. Učiteľov mužov sa teda podarilo hlavne zo základného školstva úspešne vytesniť. Zabúdame, že deti potrebujú nielen ženské ale aj mužské vzory. Máme plné školy vystresovaných učiteliek, ktoré musia zvládať povinnosti v rodine, a nie zanedbateľné, i povinnosti v zamestnaní. Žiada sa od nich trpezlivosť, úsmev, ochota, porozumenie, empatia, láskavosť, zmysel pre spravodlivosť… Pritom súčasná spoločnosť spravila veľmi málo preto, aby ich v tomto úsilí podporovala. Skôr naopak, hádže im pod nohy a na plecia byrokratické prekážky a využíva ich bezmocnosť voči bohorovnosti nadriadených inštitúcií. Vystavila ich napospas nielen svojvôli nadriadených, ale aj svojvôli rôznych organizácií, rodičov a aj žiakov.

Potom aký je výsledok takéhoto vyučovacieho procesu vedeného ubitými a vystresovanými jedincami? Nielen to, že už ani maturanti nevedia  bez problémov písať, čítať a rátať, ale nám rastú celé generácie, kde ťažko nájdeme osobnosť, ktorá chce byť múdra, vzdelaná a ktorá dokáže samostatne erudovane uvažovať.

Najľahšie sa okrádajú chorí a deti. Na chorom sa dobre zarába. (Skúste ísť do nemocnice s prázdnou peňaženkou. Platí tam heslo: Peniaze alebo život!) A nevzdelaný národ politikom vyhovuje – lebo vzdelaný by ich nevolil. Viete ako dobre sa plieska bičom nad otupeným stádom?

Anton Lauček

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

16:33

Fínska hokejová reprezentácia do 20 rokov uspela aj vo svojom treťom zápase na Turnaji piatich krajín v Poprade. V piatok zdolala rovesníkov z Česka 5:3 a je na čele tabuľky. Slováci mali v piatok voľno, mužstvo Ivana Feneša má zatiaľ na konte dve prehry – s Českom 2:7 a s Fínskom 1:6.

16:32

Chorvátsky ústavný súd v piatok rozhodol, že prezident Zoran Milanovič sa nemôže stať predsedom novej vlády ani sa o tento post uchádzať. Dôvodom je skutočnosť, že neodstúpil zo svojej prezidentskej funkcie, hoci kandidoval v parlamentných voľbách.

16:31

Ukrajina tvrdí, že ruský bombardér Tu-22M3 s dlhým doletom, ktorý sa v piatok zrútil na juhozápade Ruska, v noci na piatok útočil na ukrajinské mestá Dnipro a Kryvyj Rih.

16:15

Navrhované výrazné zmeny v pravidlách výdavkových limitov odporujú ústavnej úprave rozpočtovej zodpovednosti na Slovensku. Myslí si to Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ), ktorá v rámci pripomienkovacieho konania k návrhu novely zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy z dielne Ministerstva financií (MF) SR predložila viaceré svoje výhrady.

16:05

Slovenskej pošte (SP) sa vlani podarilo znížiť stratu na 5,48 milióna eur. Ide o najnižšiu stratu za posledné štyri roky. V minulom roku stúpli tržby pošty, a to približne o dve percentá. Vyplýva to z účtovnej uzávierky SP a údajov FinStat.

16:02

Rakúska ľudová strana (ÖVP) odmietla legislatívny návrh svojho koaličného partnera o povinnej diverzifikácii dodávok plynu. Zmeny v súčasnom zákone, ktoré navrhla ministerka životného prostredia Leonore Gewesslerová zo strany Zelených, predpokladajú, že podiel dovozu plynu z Ruska na domácom trhu do roku 2027 klesne z približne 90 % na nulu.

16:00

Tínedžerka, ktorú v súvislosti s útokom nožom v blízkosti jej školy postihla srdcová nevoľnosť, vo štvrtok zomrela. Dievča vo veku 14 rokov dostalo infarkt krátko po tom, ako vedenie jej školy nariadilo uzavrieť celý objekt. Stalo sa tak v snahe chrániť študentov pred útočníkom vyzbrojeným nožom, ktorý pred tým v blízkosti inej neďalekej školy ľahko zranil dve dievčatá vo veku sedem a 11 rokov. 

15:58

Európska únia (EÚ) po prvý raz uvalí sankcie na radikálnych izraelských osadníkov na západnom brehu Jordánu.

15:36

Francúzska polícia v piatok popoludní zadržala pred iránskym konzulátom v Paríži podozrivého muža, ktorý tam predtým podľa jedného svedka vstúpil s výbušninami. Podľa zdroja denníka Le Figaro k zadržaniu došlo po tom, čo muž z budovy vyšiel. Polícia teraz prehľadáva okolie konzulátu.

15:36

Česi si vo voľbách do Európskeho parlamentu budú môcť vybrať z 30 politických strán, hnutí či koalícií. V piatok to oznámilo české ministerstvo vnútra, ktoré zverejnilo rozhodnutie o registrácii kandidátnych listín. Podľa prieskumov je favoritom hnutie ANO.

15:34

Podpredsedníčka vlády a ministerka hospodárstva SR Denisa Saková (Hlas-SD) počas diskusie na 20. výročnom sneme Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ) upozornila na dôležitosť rozvoja energetického sektora pre budúcnosť Slovenska. Témami diskusie boli aj zlepšovanie podnikateľského prostredia, digitalizácia či podpora životného prostredia. Informoval o tom tlačový odbor Ministerstva hospodárstva (MH) SR.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke rozkvitnuté pole repky olejnej (Brassica napus) pri obci Zemplínske Hradište v okrese Trebišov

Autor: FOTO TASR-Roman Hanc

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali