Washington 28. septembra 2017 (HSP/CBS/Foto:Pexels)
Značky sa môžu javiť ako pominuteľné, moderné alebo zastarané s neustále sa meniacim spotrebiteľským vkusom, ale existujú dobré dôvody, prečo firmy tak usilovne pracujú na vylepšení svojho image
Najzrejmejší z dôvodov je vernosť, ku ktorej silná značka inšpiruje medzi fanúšikmi. Spoločnosti s populárnymi značkami majú tiež vo všeobecnosti viac priestoru na to, aby si za svoje produkty účtovali prémiové ceny a majú tendenciu zvládať hospodárske poklesy lepšie ako konkurenti.
To môže pomôcť vysvetliť, prečo sú najhodnotnejšie značky v rebríčku tiež zaradené medzi najcennejšie spoločnosti. Vyplýva to z nového poradia najhodnotnejších svetových značiek v roku 2017 od poradenskej spoločnosti Interbrand. Tri najhodnotnejšie značky na svete zdieľajú bežnú priemyselnú technológiu a patria medzi najvýznamnejšie verejne obchodované spoločnosti: Apple (AAPL), Alphabet, teda Google (GOOGL) a Microsoft (MSFT).
Interbrand radil značky podľa troch kritérií: finančná výkonnosť značkových produktov alebo služieb spoločnosti; úloha, ktorú hrá značka pri presvedčení zákazníkov, aby si vybrali firmu; a či značka spoločnosti umožňuje účtovať prémiovú cenu za svoje výrobky alebo služby.
Hodnota značky Apple v tomto roku vzrástla o 3 percenta na 184,2 miliardy dolárov, zatiaľ čo hodnota značky spoločnosti Google získala 6 percent na 141,7 miliardy dolárov. Značka spoločnosti Microsoft sa zvýšila o 10 percent na 80 miliárd dolárov.
Zatiaľ čo tieto značky môžu hravo prekonať ostatné z hľadiska celkovej hodnoty, ostatné spoločnosti hlásia väčší nárast, tvrdí Interbrand. Najrýchlejšie rastúcou značkou je spoločnosť Facebook (FB), ktorá zaznamenala skok hodnoty svojej značky o 48 percent. Amazon (AMZN) je na druhom mieste s nárastom značky o 29 percent.
10 spoločností s najhodnotnejšou značkou podľa ročného prieskumu spoločnosti Interbrand:
1. Apple (184 miliárd dolárov)
2. Google (141,7 miliárd dolárov)
3. Microsoft (80 miliárd dolárov)
4. Coca-Cola (69,7 miliárd dolárov)
5. Amazon (64,8 miliárd dolárov)
6. Samsung (56,2 miliárd dolárov)
7. Toyota (50,3 miliárd dolárov)
8. Facebook (48,2 miliárd dolárov)
9. Mercedes-Benz (47,8 miliárd dolárov)
10. IBM (46,8 miliárd dolárov)