Rusko 17. júla 2017 (HSP/sputnik/Foto: TASR/AP- Edvard Molnar/MTI via AP)
Rusko upevňuje svoj vplyv v arktickej zóne. Sériový univerzálny atómový ľadoborec Sibír projektu 22220, ktorý sa stavia v Petrohrade, bude spustený na vodu 26. septembra. Vyhlásil to generálny riaditeľ Baltského závodu Alexej Kadilov
Prvý ľadoborec projektu 22220 s menom Arktika bol spustený na vodu 16. júna. V Arktíde je netrpezlivo očakávaný. Nové ľadoborce Akrtika, Sibír a Ural budú môcť sprevádzať karavány lodí v ľadovom poli do troch metrov a umožnia upevniť arktické vedenie Ruska.
Atómový ľadoborec projektu 22220, ktorý je k dnešnému dňu najvýkonnejší na svete, je vybavený dvoma reaktormi. Dĺžka lode je 173,3 metrov a šírka 34 metrov, výtlak 33,5 tisíc ton, posádku tvorí 75 ľudí. Táto loď je zaujímavá ešte tým, že jej konštrukcia umožňuje byť využívaná v arktických moriach a pri ústí riek. Univerzálnosť projektu 22220 je veľmi dôležitá pre osvojenie zle dostupných území Ruska za polárnym kruhom a na ochranu národných záujmov krajiny.
Na začiatku sa plánovalo, že prvý ľadoborec príde do služby do konca roka 2017. Oneskorenie v stavbe bola vyvolané ukrajinskú krízou a nedodaním charkovských turbín. Skúšky ruskej náhrady začali v júni.
Oceľová päsť
V arktickej zóne bola vytvorená a úspešne tam funguje medziodborová, strategická jednotka Severná flotila. Jednou z úloh flotily je rozvoj infraštruktúry na pobreží a včasné zabezpečenie vojsk, formovanie systémov garantovaného a ekonomicky efektívneho dopravného zaistenia námornými cestami pre potreby ruského ministerstva obrany v Arktíde.
Na dvoch súostroviach – Zem Františka Jozefa a na Novosibírskych ostrovoch – bola dokončená stavba unikátnych uzavretých vojenských mestečiek. Za polárnym kruhom pokračuje obnova siete letísk a vytvorenie jednotného systému protivzdušnej obrany. Do formátu arktického konzorcia boli zjednotené zdroje šiestich námorných prístavov a 95 civilných plavidiel s celkovou nosnosťou viac ako 1 milión ton.
Paralelne s posilnením pozemnej infraštruktúry, ruské ministerstvo obrany zosilňuje flotilu lodí, ktoré sú schopné konať v zložitom ľadovom prostredí. V roku 2017 vstúpi do radov flotily dieselový ľadoborec projektu 21180 Iľja Muromec, ktorý bude zabezpečovať dopravu všetkého potrebného pre arktickú skupinu vojsk. Jeho výdrž je 60 dní, vie sa plaviť 9 tisíc míľ, posádku tvorí 35 ľudí.
Ruskí stavitelia lodí idú ale ešte ďalej. V apríli bol položený kýl novej hliadkovej lode ľadovej triedy projektu 23550 Ivan Papanin, ktorý vstúpi do služby v roku 2020. Ide o hliadkovací bojový ľadoborec, ktorý bude schopný prekonávať ľad s hrúbkou 1,5 metra. Nemecký magazín Stern ho už nazval “oceľovou päsťou ruskej ľadovej armády”. Takéto päste bude mať ruské námorníctvo až dve.
Obyčajné bojové lode nedokážu operovať v arktickom prostredí, pretože hrúbky a spoľahlivosti ich palubných stien ich nedokážu ochrániť pred ľadom. Univerzálna loď Ivan Papanin bude schopná plniť úlohy v arktickej zóne ako samostatne, tak aj v zostave skupín bojových lodí. Je určená pre ochranu a monitoring arktických vodných zdrojov, odťahovanie do prístavov tých lodí, ktoré uväzní ľad, na sprievod a podporu lodí a pre účasť v záchranných operáciách. Hliadkovací ľadoborec má zbrane pre palebné útoky tak na námorné, ako aj na pobrežné a vzdušné ciele. Ďalej má vrtuľník, bezpilotné lietadlá a dva rýchlostné bojové člny Raptor.
Je možné, že sa pred našimi očami rodí nová arktická flotila útočných lodí ľadovej triedy, ktoré budú schopné niesť ako hlavňové, tak aj raketové zbrane. Flotila sa ale nerodí z lásky k umeniu vojny.
Líder budúcnosti
Nákladné prevozy po najkratšej možnej ceste z Európy do Číny v minulom roku vzrástli o 35 % – na hranicu 7 miliónov ton. Rusko má dnes štyri atómové a 30 dieselových ľadoborcov a je hlavným operátorom v Arktíde. A ruský vicepremiér Dmitrij Rogozin sľúbil: “V roku 2022 budeme prevážať 40 miliónov ton.”
Severná morská cesta ťažko nahradí Suezský prieplav, ale môže na seba vziať okolo 20 % námorných kapacít medzi Európou a Áziou, najmä s ohľadom na ruské projekty ťažby ropy a plynu v Arktíde. Bloomberg hovorí: “Dnes 95% z ohromných zásob prírodného plynu sa nachádza v Rusku a 75% ropy sa ťaží v tomto regióne, čo umožňuje generovať pätinu HDP krajiny.”
Takmer 40 tisíc kilometrov, čo je dĺžka ruskej pobrežnej línie pozdĺž Severnej ľadovej cesty, potrebuje principiálne iný, spoľahlivý systém komunikácií. Preto v Krylovskom štátnom vedeckom centre vyvinuli ľadoborec projektu 10510 Líder s dvoma atómovými reaktormi novej generácie s výkonom 120 MWt, čo umožní lodi kliesniť si cestu v ľade s hrúbkou okolo 4,5 metra pri rýchlosti dva uzly (rýchlosť v čistej vode 24 uzlov). Podľa slov prezidenta Vladimíra Putina sa Líder objaví v roku 2025.
Tento ľadoborec bude schopný zabezpečiť celodenný pohyb lodí po Severnej námornej ceste nehľadiac na počasie či ľadovú situáciu (je pravda, že pre toto budú potrební traja až štyria takýto giganti). Pri neobmedzenej dĺžke plavby ľadoborec Líder s dĺžkou 209 metrov a šírke 47,7 metra zaistí priechodnosť aj pre najväčšie tankery. Je očividné, a je to aj v ruských záujmoch, projekt 10510 bude dopytovaný všetkými v arktických vodách.
Paluba ľadoborca bude vybavená tak, aby na nej dokázal pristáť vrtuľník Mi-8 a Mi-38, či podobné zahraničné modely. Univerzálny žeriavy umožnia vykonávať opravné práce, vrátane zámeny lodných skrutiek. Dva reaktory Ritmo-400 sa budú nachádzať vnútri hermeticky ochrannej konštrukcie z ocele a betónu. Konštrukcia reaktorovej časti bude schopná vydržať náraz vrtuľníka či zrážku s iným plavidlom.
Arktída v mnohom definuje budúcnosť Ruska, pri jej osvojení smeruje Rusko schválne ďaleko. A Spojené štáty napríklad zaostávajú v stavbe ľadoborcov. Nie je náhodou, že v arktickom šachovom zápase hovoria americkí admiráli o “šachu a mate už na samom začiatku hry”.
Alexander Chrolenko