Haváriu lietadla s Alexandrovovcami mohlo údajne zaviniť zlyhanie klapiek. Majú o tom svedčiť posledné výkriky pilotov

Haváriu lietadla s Alexandrovovcami mohlo údajne zaviniť zlyhanie klapiek. Majú o tom svedčiť posledné výkriky pilotov

Moskva 28. decembra 2016 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Rossiya One TV Channel photo via AP)

 

Portál life.ru dnes prišiel so správou, že vyšetrovatelia sa domnievajú, že zlyhanie vztlakových klapiek mohlo zaviniť nedeľňajší pád ruského vojenského lietadla s členmi armádneho vojenského súboru Alexandrovovci do Čierneho mora. Informovala o tom dnes aj tlačová agentúra Interfax odvolávajúc sa na zdroj z operačného veliteľstva pre pomoc pri katastrofách. Informácie z čiernych skriniek budú k dispozícii pravdepodobne už v priebehu zajtrajšieho dňa

Letový záznam vyzdvihnutý z lietadla odhalil, že stroj mohol mať problém s mechanizmom kontroly vztlakových klapiek. V dôsledku toho mohla posádka lietadla podhodnotiť vážnosť situácie, citovala agentúra nemenovaný zdroj blízky vyšetrovaniu. S týmto neoficiálnym variantom priebehu katastrofy dnes operujú viaceré ruské médiá.

Reklama
Na snímke z ruskej televízie Rossiya One TV Channel časť motora z havarovaného ruského lietadla leží na lodi pri Soči 28. decembra 2016. Ruskí potápači vyzdvihli dnes z morského dna druhú čiernu skrinku z ruského  lietadla Tu-154 s 92 ľuďmi na palube, ktoré sa v nedeľu neďaleko mesta Soči zrútilo do Čierneho mora
Na snímke z ruskej televízie Rossiya One TV Channel časť motora z havarovaného ruského lietadla leží na lodi pri Soči 28. decembra 2016. Ruskí potápači vyzdvihli dnes z morského dna druhú čiernu skrinku z ruského lietadla Tu-154 s 92 ľuďmi na palube, ktoré sa v nedeľu neďaleko mesta Soči zrútilo do Čierneho mora

 

Bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik – Kapitán aerolínií Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS nám k tejto veci zaslal nasledovnú analýzu postavenú na zatiaľ dostupných informáciach

Reklama

Doteraz publikovaná komunikácia v kokpite má  možno jediné vysvetlenie. Lietadlo nemalo mechanizáciu krídla v tzv. vzletovej konfigurácii. S klapkami sa nemanipuluje počas vzletu, ale pred vzletom. Buď je signalizácia správna, alebo nesprávna. Laicky povedané ide o komplexný súbor prvkov na nábehovej aj odtokovej hrane krídiel, ktorých úlohou je znížiť vzletovú rýchlosť a zabrániť pádu lietadla pri vzlete. Celý tento mechanizmus sa pri kontrolných úkonoch nazýva „klapky“. Pre vzlet je najhoršie „pochybenie“, ktoré posádka môže urobiť práve vtedy, keď nemá vysunuté klapky. Čiže má tzv. čisté krídla.

Podľa požadovanej a nastavenej hodnoty vzletových klapiek sa potom určujú vzletové rýchlosti. Jednou z nich je rýchlosť rozhodnutia „v1“, po jej prekročení už pilot nesmie zastaviť na zemi. Potom tzv. rýchlosť rotácie, pri ktorej letiaci pilot začína dvíhať nos lietadla. Napokon rýchlosť „v2“, ktorá je akousi minimálnou bezpečnou rýchlosťou v úvodnom stúpaní, kedy lietadlo nepadá, ale letí. Ak mali namiesto vzletovej konfigurácie čisté krídlo, tak pádová rýchlosť mohla byť aj o nejakých 60 km/h vyššia, čiže po odpútaní podľa výpočítaných rýchlostí boli jednoznačne v tzv. druhom režime, to znamená v páde. Napriek tomu, že rýchlosť už dosiahla určite nad 300 km/h. Vyšetrovatelia poznajúci fyzikálne zákony chápu, akú hrôzu ten výkrik predstavoval pre obidvoch pilotov.

Pochybenie nie je trestný čin. Lietadlá riadia ľudské bytosti, ktoré robia chyby. Vedecky je potvrdené, že posádka dopravného letu urobí priemerne 1 až 3 pochybenia. Preto existuje teória, prax a opakovaný systém príprav aj preskúšaní posádok, ktorý sa nazýva „manažment ohrození a pochybení“. Na elimináciu toho, aby pochybenia neviedli do katastrof existuje celý komplex mechanizmov. Jedným z nich je systém kontrolných úkonov, ktorými posádka preveruje životne dôležité prvky pred určitými etapami letu. Vo firme, kde lietam sa pred vzletom kontroluje vzletová konfigurácia niekoľkonásobne.

Otázka je, či mohli po zistení chyby veci napraviť. Nedá sa vylúčiť, že páku klapiek prestavili do požadovanej polohy. Ibaže, to vôbec nemusí znamenať vyriešenie problému, práve naopak. Totiž proces trvá určitý čas, podľa typu aj pár desiatok sekúnd. Medzitým vznikajú pomerne silné klopivé momenty a niektoré časti mechanizácie krídla sa môžu vysúvať asymetricky. To by malo ešte stále v pádovom režime devastačné účinky. Preto sa to musí urobiť a skontrolovať na zemi. Nikdy nie počas vzletu.

Prečo sa to stalo? Je evidentné, že posádka bola pod časovým tlakom. Meškali, chceli čo najskôr odletieť, za chrbtom mali možno tlaky zo všetkých strán. Čo je oveľa závažnejšie a pre mnohých možno aj prekvapujúce, posádky veľkej časti „zdedených“ vzdušných síl nemajú návyky vždy bez výnimky čítať a potvrdzovať zoznamy kontrolných úkonov. Aj vtedy, keď mám za sebou tisícky zdanlivo podobných letov a desiatky rokov praxe. To bol evidentný vražedný mix „ingrediencií“, ktoré vytvárali živnú pôdu na pochybenie.

Reklama

Otázka je, čo s tým treba urobiť. Tu sa musí zmeniť celá organizačná kultúra celej obrovskej organizácie, akú predstavuje dopravná flotila Vzdušných síl Ruskej federácie, ktorá má vo výzbroji asi 370 dopravných lietadiel. Z nich pokiaľ viem len 3 sú Tu-154. Malá veľkosť alebo organizačná fragmentácia typovej flotily je vážny rizikový faktor z hľadiska latentnej bezpečnosti lietania. Keby sa aj uvedomenie týchto hĺbkových zdedených prvkov nezdravej organizačnej kultúry dostalo do záverečnej správy, proces nápravy skutočných, hĺbkových problémov si vyžiada čas. Navyše, odstraňovanie hlboko zakorenených návykov a nenávykov môže a bude vyvolávať často až zúrivý odpor menej „osvietenej“ časti každej takej komplexnej inšitúcie, lebo proces nebude príjemný. To je skúsenosť z prvej ruky.

 

Pri nehode, ku ktorej došlo krátko po štarte z letiska v Soči, zahynulo pravdepodobne všetkých 92 ľudí na palube. Väčšinu z cestujúcich tvorili Alexandrovovci, ktorí mali mať v Sýrii vystúpenie pre vojakov.

Vyšetrovatelia zatiaľ vylučujú terorizmus ako pravdepodobnú príčinu. Uviedli, že na pozostatkoch obetí a troskách lietadla sa nenašli žiadne stopy po výbušnine.

Ruské noviny Komsomoľskaja pravda zverejnili údajné úryvky z hlasového záznamníka lietadla, na ktorom člen posádky v posledných chvíľach letu hovorí: “K*rva, klapky! Kapitán, padáme.”

Reklama

Z mora vyzdvihli doteraz najmenej 15 tiel a stovky fragmentov z ďalších tiel a lietadla, vrátane niektorých častí jeho trupu. Rozsiahle pátranie pokračuje v oblasti niekoľkých kilometrov.

Ruské orgány uviedli, že silný prúd v Čiernom mori v blízkosti Soči spôsobil fragmentáciu a rozšírenie trosiek stroja do okolia.

 

Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

11:23

Ceny benzínov a nafty pred veľkonočnými sviatkami zdraželi o tri centy za liter. Spotrebiteľské ceny oboch benzínov dosiahli najvyššie hodnoty za posledných 20 týždňov.

11:13

Ekvádorským úradom sa podarilo potlačiť vzburu vo väznici v meste Guayaquil, odkiaľ v januári ušiel jeden z najobávanejších šéfov zločineckých gangov. Informovala agentúra AFP.

11:03

Jednu obeť si vyžiadal požiar v domove dôchodcov, ktorý vypukol vo štvrtok nadránom vo východomaďarskej obci Ököritófülpös.

Riaditeľstvo úradu civilnej ochrany (OKF) uviedlo, že do hasenia požiaru v jednoposchodovej budove nasadili 19 hasičov s piatimi vozidlami.

10:53

Ukrajinská armáda v noci na štvrtok zneškodnila 26 dronov, ktorými útočili ruské sily. Uviedol to veliteľ ukrajinských vzdušných síl Mykola Oleščuk.

10:40

Nemecký maloobchod dosiahol vo februári slabšie výsledky. Tržby sa znížili v porovnaní s januárom aj s rovnakým mesiacom minulého roka, oznámil vo štvrtok spolkový štatistický úrad Destatis.

10:13

Štyria ľudia zahynuli a najmenej päť ďalších utrpelo zranenia pri útoku nožom na severe amerického štátu Illinois.

Incident sa odohral v stredu popoludní miestneho času v meste Rockford, ktoré leží asi 145 kilometrov od Chicaga. Útočník v rôznych lokalitách smrteľne pobodal 15-ročné dievča, 63-ročnú ženu a dvoch mužov vo veku 49 a 22 rokov.

09:59

Vyše 70 percent Poliakov si neželá vyslanie vojakov svojej krajiny ani Severoatlantickej aliancie na Ukrajinu. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu verejnej mienky, ktorý vypracoval inštitút IBRIS pre poľský denník Rzeczpospolita.

09:38

Francúzsky prezident Emmanuel Macron odmietol plánovanú dohodu o voľnom obchode medzi Európskou úniou (EÚ) a juhoamerickým zoskupením Mercosur v jej súčasnej podobe.

Potrebné sú podľa neho rokovania o novej a zodpovednejšej dohode, ktorá bude prihliadať na rozvoj, ochranu klímy a biodiverzitu.

09:24

Tisíce vodičov autobusov vstúpili vo štvrtok v juhokórejskej metropole Soul do generálneho štrajku pre spor týkajúci sa platov. Podľa odborov postihol štrajk 97 percent tamojších autobusových liniek a spôsobil chaos počas rannej dopravnej špičky. Po zhruba 11 hodinách sa však vodičom podarilo so zamestnávateľmi dohodnúť a vrátili sa do práce.

09:13

Slovenský hokejista Martin Chromiak pomohol asistenciou k triumfu Ontaria nad San Jose 3:2 v nočnom zápase AHL. Dvadsaťjedenročný útočník má po 61 dueloch sezóny na konte 29 bodov (13+16).

08:49

Výbor Parlamentného zhromaždenia Rady Európy (PZ RE) pre politické záležitosti a demokraciu vyjadril podporu prípadnému prijatiu Kosova do RE. Srbsko toto rozhodnutie odsúdilo ako škandalózne.

08:36

Francúzski politici z celého spektra v stredu vyjadrili zdesenie nad odstúpením riaditeľa parížskej školy, ktorý dostal vyhrážky smrťou za to, že požiadal študentku, aby si v priestoroch školy zložila moslimský závoj.

Premiér Gabriel Attal, bývalý minister školstva, chcel ukázať riaditeľovi podporu a pozval ho v stredu do svojho úradu.

08:24

Šéf ruskej rozviedky Sergej Naryškin navštívil tento týždeň Severnú Kóreu, kde viedol diskusie o bezpečnostnej spolupráci.

Naryškin sa stretol so severokórejským ministrom pre štátnu bezpečnosť Ri Čang-daem.

08:15

Ceny ropy sa vo štvrtok ráno zvýšili a vyrovnali tak časť strát z predchádzajúcich dvoch dní. Od začiatku marca oba hlavné kontrakty posilnili o približne 4,5 % a k zisku za celý mesiac smerujú už tretíkrát po sebe.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Veľké vlny na pláži Nazare v Portugalsku

Autor: TASR/AP-Michael Probst

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali