St. Gotthard 1. júna 2016 (HSP/Foto:cs.wikipedia)
Švajčiarsko dnes oslavuje “historický okamih”. Pod alpským Gotthardským masívom nie je síce vybudovaný prvý tunel, ale tento novootvorený dvojrúrový železničný tunel má rekordných 57 kilometrov
Staval sa dlhých 17 rokov. Náklady sa vyšplhali na 13,5 miliárd eur a čo je zaujímavé, rozpočet sa počas celého obdobia nenavyšoval. V roku 2010 rúry úspešne prerazili spojením oboch koncov. Jeho dokončenie bolo naplánované až na rok 2017, no podarilo sa to už o rok skôr. Začína na severe pri meste Ersfeld a na juhu vyúsťuje pri obci Biasca.
Jeho 57-kilometrový úsek prejde vlak za 17 minút a každý deň ním má prejsť až 260 nákladných súprav a 65 osobných. Netreba ani pripomínať, že výrazne uľahčí celkovej doprave. Už žiadne prekonávanie horských rozdielov, ale priama cesta v nadmorskej výške okolo 500 metrov popod horskú bariéru. Trasu z Zürichu do Milána takto skráti až o hodinu.
Švajčiarsky prezident Johann Schneider-Ammann hovorí o “historickom okamihu”. Krajina je totiž hrdá na svoj výkon, berie ho ako súčasť svojej identity. S veľkými oslavami teda presne na poludnie vyšli zo staníc oproti sebe dva vlaky. Záujem o prvú jazdu bol enormný a tak spomedzi vyše 130 000 zvedavcov musel o 500 cestujúcich rozhodnúť lós.