Česká republika 23. júla 2015 (HSP/Foto:TASR/AP-Shizuo Kambayashi)
Snaha riadiť spoločnosť
Čakajú Českú republiku zmeny v školských učebniciach? Český minister pre ľudské práva, rovnosť príležitostí a legislatívu Jiří Dienstbier žiada vytvoriť genderovo vyvážené učebnice. Podľa Jana Jandoureka ide len o ďalšiu zmenu a ďalšie výdaje, ktoré budú nanič.
„Jazyk má obrovskú symbolickú hodnotu, a ak chceme uviesť dva ekvivalenty, pri čom jeden ale napíšeme zdrobneninou, okamžite klesá symbolická hodnota slova,“ zverejnil portál Reflex.cz zdôvodnenie požiadavky českého ministra.
Podľa neho sú dievčatá v učebniciach zobrazované ako tie, ktoré sa majú starať (o deti, rodinu), a chlapci ako tí, ktorí budú pracovať v technických odboroch. Dienstbier si zároveň myslí, že v učebniciach sa nachádzajú sprievodné ilustrácie či príklady, ktoré sú genderovo stereotypné a znázorňujú ženské či mužské postavy v určitých, takzvaných tradičných rolách.
Preto je podľa neho potrebné do učebníc zaviesť viac genderovo citlivých textov a ukazovať príklady ženských osobností, ktoré tam teraz chýbajú.
Detská psychologička z Karlovej univerzity, Ilona Gillernová, namieta a tvrdí, že deti v tomto ohľade nie sú z učebníc zmätené. Učebnica je materiálom, ktorý nie je určený len deťom, pracujú s ňou učitelia. Zároveň podľa nej je školstvo aj tak do značnej mieri prefeminizované, keďže povolanie učiteľ vykonávajú najmä ženy, a tým pádom majú deti v škole nedostatok mužského vzoru.
Jandourek teda upozorňuje, že ide o ďalšiu snahu riadiť spoločnosť pomocou jazyka. Pretože keď budeme správne hovoriť, budeme i správne myslieť, potom i správne konať.