Svet 11. septembra 2017 (HSP/Foto: TASR/AP/Manu Fernandez)
Spoločnosť Facebook čelí intenzívne kritike za to, akým spôsobom a do akej miery môže ovplyvniť mienku užívateľov sociálnych sietí
Katherine Haenschenová vo svojom príspevku pre britský The Guardian píše, že “podľa jej vlastného prieskumu, ak niekto z užívateľov Facebooku chváli ostatných za hlasovanie, napomáha to k zvyšovaniu účasti na tomto hlasovaní, taktiež aj zverejňovanie istých príspevkov súvisiacich s hlasovaním”.
Dokonca aj interný výskum spoločnosti Facebook ukazuje, že ak je užívateľovi predložené isté hlasovanie, ktoré obsahuje obrázky alebo mená priateľov, tiež to zvyšuje pravdepodobnosť jeho hlasovania. “Algoritmické posuny, ktoré uprednostňujú zobrazovanie takýchto správ niektorým skupinám voličov a potláčanie iných by teoreticky mohli byť použité na pomoc určitému kandidátovi,” myslí si Haenschenová.
Facebook je nepochybne “silným nástrojom mobilizácie voličov a informácií”. Môže teda do istej miery ovplyvňovať aj politické hlasovanie. “V súčasnosti však kandidáti nemôžu manipulovať s algoritmom – majú prístup iba k verejným organizačným a reklamným nástrojom spoločnosti Facebook. Môžu vytvárať stránky s fanúšikmi, platiť za propagačné príspevky, používať reklamy na Facebooku na prijímanie fanúšikov, prijímanie členov do svojich zoznamov e-mailov a nasadzovanie aplikácií, ktoré môžu podporovatelia využiť na zapojenie svojich priateľov,” vysvetľuje Haenschenová.
Reklama je ďalšou oblasťou, v ktorej by Facebook potreboval radikálne zvýšiť svoju transparentnosť. Zatiaľ čo kandidáti musia zverejniť svoje výdavky na kampaň, môžu sa vyhnúť nahlasovaniu ich presných výdavkov na Facebooku tým, že si najmú istú externú spoločnosť na svoju reklamu.
Takže to znamená “naliehavú potrebu väčšej transparentnosti o tom, ako sa už Facebook používa na volebné vplyvy, najmä na jeho algoritmy a reklamné prvky”. Keďže to musia robiť televízne a rozhlasové stanice, “Facebook musí byť tiež regulovaný ako vysielacie médium,” konštatuje Haenschenová.
Podľa nej by Facebook mal tiež zablokovať používanie platených funkcií na propagáciu odkazov na webové stránky a stránky, ktoré vedome publikujú politické dezinformácie, čo by obmedzilo šírenie falošných správ na platforme.
“Zverejňovanie algoritmu a výdavkov na reklamu sú veľkými krokmi a vytvoria rovnako veľké zvýšenie transparentnosti v súvislosti s úlohou a používaním Facebooku pri šírení politického obsahu. Zatiaľ čo tieto zverejnenia by nemuseli nevyhnutne zastaviť vonkajšie zasahovanie, prinajmenšom voliči by mali možnosť vedieť, ako sa platforma používala na ich ovplyvňovanie,” dodáva.
Portál Echo24 pripomína, že v médiách sa začínajú šíriť špekulácie o tom, že zakladateľ a výkonný riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg by sa mohol usilovať o prezidentské kreslo v Bielom dome. Ak Zuckerberg kandidatúru ohlísi, Facebook bude musieť vzhľadom na uvedené informácie prejsť úpravou.