Moskva 28. augusta 2015 (HSP/Foto:TASR/AP-Milan Kapusta)
Z celej Európy prichádzajú správy, že v dôsledku sankcií proti Rusku sa export najsilnejších krajín Európskej únie do najväčšej krajiny sveta rapídne znižuje. No ako to zvláda predovšetkým Rusko?
Fínski colní úradníci potvrdili, že vývoz Fínska do Ruska sa v tomto roku znížil o 35 percent v porovnaní s rokom 2014. Tradične najväčší obchodný partner Fínska sa teraz radí na piate miesto. V súčasnosti má Fínsko najlepšie exportno-importné vzťahy s Nemeckom. V tomto roku tvoril vývoz do Ruska len 5,5 percent z celkového fínskeho vývozu.
Colné údaje ukazujú, že počas prvých piatich mesiacov roku 2015 postihol výrazný pokles vývozu do Ruska všetky sektory. Najviac zasiahnutý bol vývoz potravín a ropných produktov, ktorý klesol až o 78, respektíve 42 percent. Vývoz kovových výrobkov klesol o 29 percent, vývoz strojov, zariadení a vozidiel sa znížil o 38 percent a export chemikálií o 15 percent.
Jedným z dôvodov klesajúcich obchodných vzťahov je obchodné embargo voči Rusku v rámci celej EÚ, ktorého úlohou bolo „potrestať Rusko za jeho úlohu v kríze na Ukrajine“. Rusko však uložilo proti-sankcie a zakázalo dovoz určitého tovaru z krajín EÚ – najmä otravín. Informoval o tom fínsky portál yle.fi.
Podobne je na tom aj Nemecko. Pokles nemeckého exportu do Ruska sa v prvom polroku dramaticky znížil najmä kvôli západným sankciám. Vývoz sa od januára do júna znížil zhruba o 31 percent v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka na takmer 10,5 miliardy eur. Vyplýva to z údajov Federálneho štatistického úradu. Za celý rok 2013 klesol vývoz o šesť percent kvôli stagnácii ruskej ekonomiky, v roku 2014 klesol v dôsledku sankcií zo strany západu o ďalších 18 percent. Pre rok 2015 sa očakáva, že celkový export sa prepadne o štvrtinu – teda deväť miliárd eur. Informácie pochádzajú z nemeckého portálu Deutsche Wirtschafts Nachrichten.
Na druhej strane však máme Rusko. Zástupcovia automobiliek Volkswagen a Hyundai oznámili plány na zvýšenie výroby svojich vozidiel v ruských továrňach pre východné vývozné trhy. Volkswagen a Hyundai plánujú využiť devalváciu rubľa a zvýšiť tak produkcie vo svojich ruských továrňach pre exportné trhy na Blízkom a Ďalekom východe, oznámil zástupcovia firiem tento týždeň.
Do konca augusta plánuje automobilka Hyundai vyrobiť v ruskej továrni prvú „várku“ 550 kusov modelu Solaris a do konca tohto roka má v pláne dodať okolo 4.000 týchto automobilov do krajín na Blízkom východe. Továreň nachádzajúca sa na okraji mesta Petrohrad zamestnáva viac ako 2.200 ľudí, ktorí vyprodukujú 200.000 vozidiel ročne. „Skutočná kapacita ruskej výroby automobilov je tri milióny vozidiel ročne a odhadujem, že tento rok bude vyprodukovaných okolo 1,2 milióna kusov. Továrne pracujú na 50 percent svojej celkovej kapacity,“ povedal Sergej Tselikov, vedúci ruskej automobilovej analytickej agentúry Autostat. Podobné plány, ktoré sú postavené na devalvácii rubľa, oznámil aj riaditeľ spoločnosti Volkswagen Group Russia Marcus Ozegovič. Vyplýva to z informácii, ktoré priniesol Sputnik.
Darí sa aj ruskému hutníckemu priemyslu. Najväčší hliníkový producent na svete Rusal profitoval z poklesu rubľa a škrtil náklady. Počas štvrťroku upravený prevádzkový zisk (EBITDA) vzrástol o 158 percent na 568 miliónov dolárov, potvrdila ruská spoločnosť vo štvrtok.
Devalvácia domácej meny znižuje náklady vývozu ruských spoločností. Avšak cena hliníka ostáva aj naďalej pod tlakom, varuje vedúca firma na trhu. Vývoz z Číny ako aj zvyšujúci sa počet dodávateľov z Blízkeho východu prispievajú k nízkej cene hliníka, ktorá je už na šesťročnom minime.
A nakoniec jedna zaujímavosť: Egypt zvažuje použitie rubľa v oblasti cestovného ruchu v snahe vyhnúť sa používaniu amerických dolárov, povedal egyptský prezident Abdel Fattah el-Sisi pre ruskú štátnu tlačovú agentúru Tass. Návrh prichádza spolu s egyptským úsilím prilákať ruských turistov.
“Sme pripravení na súčasné použite rubľa a Egyptskej libry v oblasti cestovného ruchu, aby sa predišlo problémom, ktoré sa vyskytli pri kurze dolára,” povedal Sisi počas návštevy Moskvy. Dodal, že “robia obrovské úsilie na rozšírenie infraštruktúry cestovného ruchu v prospech ruských turistov a snažia sa diverzifikovať ponúkané služby pre turistov.”