Bratislava 25. januára 2016 (HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)
Učitelia dnešným dňom vstúpili do ostrého štrajku, ktorý určite nezostane akademickou obcou ale aj celým Slovenskom nepovšimnutý. Podľa posledných čísiel sa doňho zapojilo viac než 11 000 pedagógov z celého Slovenska. Dôvodom vyhlásenia štrajku je podľa Iniciatívy slovenských učiteľov (ISU), dlhodobé ignorovanie učiteľov a nezabezpečenie primeraného financovania školstva. Mnoho pedagógov sa k situácií stavia negatívne, tvrdia, že je to len predvolebná hra, kde hrá ISU rolu prostredníka medzi stranami a učiteľmi. Zvyšní sú toho názoru, že je štrajk opodstatnený k prebiehajúcej situácií aj v tomto čase.
Prinášame vám rozhovor so stredoškolským pedagógom zo Žilinského kraja, ktorý nechce byť menovaný, pretože veľmi otvorene hovorí o situácii v školstve a štrajku učiteľov.
Ako vnímate štrajk učiteľov? Je podľa Vás opodstatnený alebo je zbytočne pritiahnutý za vlasy?
Podľa môjho názoru je opodstatnený i keď je pravdou, že sa končí jedno volebné obdobie, vláda nemôže nejakým radikálnym spôsobom zmeniť financovanie alebo navýšiť rozpočet. Mementom toho môže byť aj fakt, že táto situácia je dôležitá aj pre nadchádzajúce vládne obdobie, aby si poprední predstavitelia uvedomili, že v školstve je situácia veľmi vážna.
Myslíte si, že zmena vlády môže priniesť aj zlepšenie pomerov školstva na Slovensku?
Je v podstate jedno, kto bude vo vláde po marcových voľbách, aj tak padne bremeno riešenia problému na jeho hlavu a bude nútený tento problém riešiť.
Ako vedenie školy reagovalo na „Štrajkovú pohotovosť“ v minulých rokoch?
V roku 2012 pred začatím ostrého štrajku, sme boli pod nátlakom vedenia školy, kedy jednoducho riaditeľ povedal jasne, pokiaľ sa pôjde do štrajku, budú nám pozastavené dotácie na zatepľovanie a výmenu okien. Nasledovný ostrý štrajk po týchto vyjadreniach samotných učiteľov zastrašil, pritom mal mať len podporný jednodňový charakter, nič vážnejšie. Nakoniec sa do ostrého štrajku pustilo 5 pedagógov.
Zapojili ste sa do štrajku dnes?
Nezapojili sme sa do neho, tento štrajk nie je iniciovaný Odborovým zväzom školstva, ale nezávislou organizáciou. Je to avšak veľmi zaujímavé, prečo práve v tomto období markantne vzrástol záujem, tento problém sa mohol riešiť počas celého volebného obdobia, teraz je už neskoro. Žiaľ, nevieme posúdiť či sa jedná o politický nátlak na ISU, alebo nie.
Vláda tvrdí, že žiadnej inej profesií nezvýšili platy tak, ako učiteľom. Je podľa Vás podstatné, dobré finančné ohodnotenie pedagóga, ako nástroj na zlepšenie kvality v školstve?
Ja to beriem z hľadiska vybavenosti školy (technickej) a hlavne spoločenskej klímy medzi vedením a pedagógmi v školách. Niekedy žiaci musia doslova prežiť zimné obdobie v rukaviciach a čiapkach za lavicami, niekedy sú taktiež tie vzťahy na hroznej úrovni. Je to zlá situácia, keď musíme učiť v 50 ročných školách kde je zima a to je už čo povedať. A čo sa týka navýšenia platov ako efektívneho nástroja.. Ja som v roku 2012 išla do štrajku nie z dôvodu zvýšenia platov, môj osobný záujem bol, aby sa konečne na tých školách začalo niečo robiť.
Konštatuje sa, že práca učiteľa je pre mladých nezaujímavá. Nemá na tom ešte väčší podiel ako nízka mzda fakt, že učiteľ dnes nemá nástroje na to, aby si vytvoril autoritu? Že je zosmiešňovaný, hlavne staršími žiakmi a nemá nástroje na to, aby nastolil poriadok?
Autoritu si v prvom rade dokáže vytvoriť každí učiteľ, ak je osobnosť. Po ďalšie, nestačí byť len osobnosťou, taktiež musí byť aj odborníkom vo svojom odbore a pokiaľ tí žiaci majú pocit fundovanosti v človeku, tak tou autoritou určite je aj pri dnešnej generácií mládeže.
O týchto odboroch a aj o tejto akcii sa hovorí ako o politickom predvolebnom ťahu, na ktorom sa priživujú najmä OĽANO a SaS. Ako to vidia učitelia? Predsa len nahlásilo sa do štrajku 11 300 pedagógov, čo je z celkového potu cca 12 percent.
Nie je jasné, či sa jednalo o nejaký politický nátlak, avšak pravdepodobnosť sa tam naskytuje. Nebol dostatočný čas od roku 2012 na riešenie tejto situácie?