Brusel 29. novembra 2017 (HSP/The Sun/Foto:HSP)
EÚ minula viac ako 100-tisíc eur na bizarnú hru, ktorá učí deti o daniach
Absurdná detská hra s názvom Taxlandia umožňuje hráčovi predstierať, že je predsedom vlády falošnej krajiny v kríze kvôli „daňovým povstaniam“. Taxlandia popísaná ako “vzdelávacia simulačná hra” bola vyvinutá ako súčasť projektu Európskej komisie na “vysvetľovanie a podporu daňového vzdelávania” pre mladých ľudí.
Hra je umiestnená v malom európskom štáte s nádhernými horami a jasnými modrými jazerami, trpí historicky nízkymi daňami – ktoré prilákali veľké spoločnosti a odrádzali cestovný ruch.
Teraz je užívateľ zodpovedný za získanie peňazí do pokladne, budovanie nových škôl a nemocníc a udržanie znečisťovania životného prostredia a kriminality pod kontrolou. Ak to neurobíte, krajina skrachuje, alebo sa ľudia vzbúria proti svojmu vodcovi a vykopnú vás.
Hra je súčasťou širšieho projektu nazvaného TAXEDU, ktorý financuje EÚ a ktorý je zameraný na deti od veku 9 rokov prostredníctvom hier, e-learningových aktivít a iných zdrojov. Na prevádzkovanie celého projektu bolo vynaložených neuveriteľných 500 000 eur. A ďalších 45 000 eur sa vynakladá na jeho udržanie.
Až 20 percent tohto rozpočtu bolo vynaložených na samotnú hru, čo predstavuje približne 100 000 eur, ako odhalil The Sun. Peniaze odsúhlasil Európsky parlament, ktorý prišiel s touto myšlienkou. Rozpočet Európskeho parlamentu pochádza z hlavného rozpočtu EÚ – financovaného priamo z členských krajín, dovozných ciel alebo pokút uložených podnikom.
Hovorca strany Ukrip Jonathan Arnott uviedol, že je “úplne trestuhodné”, aby EÚ “propagovala politickú agendu deťom prostredníctvom online hry”. Pre The Sun uviedol: “Hra učí deti, že nízke dane a prilákanie nových spoločností, aby investovali do krajiny, sú zlé veci, zatiaľ čo sa objavujú bizarné tvrdenia, že cestovný ruch nízkymi daniami trpí. Je to nereálna rozprávka predávaná ako fakt – druh “vzdelávania”, ktorý je zvyčajne spojený s komunistickým totalitarizmom, ktorý je náhodou známy aj vysokými daňovými sadzbami. S príchodom Taxlandie sa EÚ presťahovala z oblasti propagandy do oblasti vymývania mozgov. Iróniou je, že je to platené z našich daní.”
Úradník Európskej komisie uviedol: “Nedávno otvorený portál TAXEDU je interaktívny spôsob, ako učiť deti a mladých ľudí o zdaňovaní a verejných financiách a prečo sú také dôležité. Veríme, že mladí ľudia by si mali byť vedomí, odkiaľ pochádzajú ich miestne bazény, školy a ihriská. Portál je plný nástrojov elektronického vzdelávania, hier, videí a vzdelávacieho materiálu o daniach, ktoré môžu učitelia využívať v školách.”
Hra prichádza ako aplikácia pre Apple a Android a môže sa hrať aj on-line. “V rámci tohto širšieho projektu dúfame, že sa deti budú tešiť z interaktívnej hry TAXLANDIA, v ktorej majú hráči na starosti rozhodnutia o vyberaní daní a spôsobe, ako sa tieto dane vynakladajú. Chceme rozšíriť záujem o daňové záležitosti a zapojiť mladých ľudí do rozhodnutí, ktoré budú formovať ich budúcnosť.”
Začiatkom tohto roka The Sun odhalil, že EÚ vynaložila 1,8 milióna eur na propagáciu zemiakov s bizarnou reklamnou kampaňou, v ktorej zelenina vystupuje ako sexuálny objekt. Kampaň s názvom “Love Potatoes” zahŕňa plagáty, ktoré propagujú zemiaky ako “beztukové a ľahké”.
K hre sa vyjadril aj český bývalý predseda vlády Mirek Topolánek, ktorý dúfa, že hra je hoaxom:
Občas i já naskočím na nějaký hoax. V tomto případě dám na modlení, aby tomu tak bylo. #zachranteTaxlandii!https://t.co/geYWUsK0gI
— Mirek Topolánek (@MirekTopolanek) November 28, 2017