Bratislava 23. septembra 2021 (HSP/Foto:Maroš Puchovský)
Tak ako každá rodina majú Slovania v prvom rade spoločné spomienky. Sú to spomienky na vlastný vznik a pôvod a na myšlienky, ktoré tento vznik sprevádzali. Čiže inými slovami povedané pôvodný duchovný svet. Ten sa uchováva po celé stáročia podobne ako vyblednuté fotografie v rodinnom albume. Pri každej vhodnej príležitosti, najmä v čase ohrozenia, sa vyťahujú z tohto albumu, putujú z ruky do ruky a pripomínajú to, čo sa v dnešnej dobe nazýva identita
Každý slovanský národ má takýto rodinný album, preplnený rôznymi dejinnými udalosťami, ale prvé stránky všetkých týchto albumov sú rovnaké. Týkajú sa spoločných predkov, od ktorých sa odvodili nasledujúce rodinné vetvy. A úcta k predkom je základným kameňom akejkoľvek kultúry.
Pôvodný duchovný svet Slovanov teda zahŕňa mytológiu vzniku, pôvodu a princípov, na ktorých svet stojí. Vie, ako vznikol svet, ako funguje a aké duchovné bytosti a božstvá ho riadia, a najmä vie, aké miesto má v ňom človek. Pôvodný slovanský duchovný svet pochopiteľne prežil aj nástup nových náboženstiev a ideológií, pretože je spojený so samotným vznikom Slovanov a bude jestvovať pokiaľ budú jestvovať oni. Sú to spomienky, ktoré tvoria jeho podstatu, tak ako pamäť každého jednotlivého človeka tvorí jeho najvlastnejšiu osobnosť.
Spoločné spomienky sa uchovávajú pomocou spoločného kódu. Tým kódom je jazyk. Slovo, základný stavebný prvok jazyka, je zároveň označením Slovanov – ľudí, ktorí vládnu slovom. Kým jestvoval jednotný slovanský jazyk, jestvoval aj jednotný slovanský duchovný svet. Keď sa postupne začali oddeľovať jednotlivé slovanské jazyky, začal sa tento svet vetviť. Kmeň však ostal spoločný.
Máloktoré spoločenstvo národov je tak naviazané na svoj jazyk. Bez slovanského jazyka niet Slovanov. Všade tam, kde Slovania prijali iný jazyk, prestali byť Slovanmi. Keď Polabskí Slovania prijali nemčinu, stali sa Nemcami, keď Panónski Slovania prijali maďarčinu, stali sa Maďarmi. Na druhej strane, keď Bosnianski Slovania prijali islam a tureckú kultúru, ale si zachovali slovanský jazyk, nestali sa Turkami, ale ostali Slovanmi. Slovo je teda kód, pomocou ktorého sa Slovania vždy dokázali spojiť s kmeňom, z ktorého všetci vyrástli.
Tak ako išiel čas a dejinné udalosti, oddelili sa od spoločného slovanského jazyka jednotlivé vetvy. Hoci ich tisícročie osobitného vývoja od seba vzdialilo, stále sú si navzájom zrozumiteľné. Základná slovná zásoba slovanských jazykov je totožná na 80 až 95 percent podľa stupňa príbuznosti, čo znamená, že sú to v jazykovednom zmysle stále ešte len nárečia jedného jazyka. Naozajstné bariéry medzi nich stavajú len súčasné hranice štátov, ktoré tvoria pomyselné prielivy medzi jednotlivými slovanskými jazykovými ostrovmi.
Nie sú to však len hranice, ale aj nánosy iných myšlienkových svetov, náboženstiev a ideológií, ktoré tieto prielivy medzi slovanskými ostrovmi prehlbujú.
Slovania majú rozdielnu mieru a druh prieniku cudzích myšlienkových prúdov na svoje územie. Stredoeurópski Slovania sa od počiatku konfrontovali so západným kresťanstvom a neskôr so západným liberalizmom, balkánski Slovania s východným kresťanstvom a neskôr s islamom, východní Slovania s byzantskou ideou svetovej kresťanskej ríše a neskôr s marxizmom. V 20. storočí sa tieto ideologické pôsobenia po dvoch svetových vojnách natoľko vyčerpali, že vzniklo myšlienkové vákuum, vypĺňané začiatkom 21. storočia vari len zábavným priemyslom.
Napriek vyprázdneniu myšlienkového neba nad Európou z oblakov bývalých mocných ideológií stále popŕcha. Dôsledky sú stále prítomné a súčasné rozdelenie Slovanov na jednotlivé skupiny, štáty a ostrovy je toho dôkazom. Ale je tiež dôkazom toho, že každá dovezená myšlienka alebo ideológia má svoj začiatok i koniec. Stav vyprázdnenia nemôže trvať dlho a priestor sa zaplní novými myšlienkami. Pozvoľný prechod do novej etapy vývoja slovanských národov je preto sprevádzaný listovaním v albumoch každej vetvy slovanskej rodiny a triedením obrazov a spomienok z dávnejšej i nedávnej doby. Vyberáme z nich tie spomienky a myšlienky, ktoré čas neodplavil, pretože skúškou ideí je ich trvácnosť.
(Pokračovanie)
Maroš Puchovský
1.časť – čítajte TU
(Text je súčasťou knihy „Vojenské bratstvo Slovanov“, ktoré vydala Žilinská prvá obchodná v r. 2020.)