Peking 4. augusta 2016 (HSP/Foto:NASA)
Čína počas jedného týždňa úspešne otestovala množstvo technológií raketových motorov v rámci svojej vesmírnej misie, ktorá počíta aj s tzv. vesmírnou turistikou
China Aerospace Science & Technology Corporation (CASCO) úspešne dokončila testovanie kombinácie “plynového generátora a turbočerpadla pre 500-tonový kvapalinový motor triedy LOX/Kerosene”, ktorý má poháňať raketu Long March-9 (CZ-9).
Tá má byť 100 metrov dlhá a s priemerom až 9 metrov. Bude niesť náklad 130 ton na nízku obežnú dráhu Zeme (LEO), čo je podobné snahe NASA vyniesť ťažkú nosnú raketu Space Launch System (SLS) prvýkrát už v roku 2018 s počiatočným skúšobným užitočným zaťažením 70 ton. Čína dúfa, že bude môcť používať tú svoju raketu aj mimo obežnej dráhy Zeme a letieť na Mesiac, prípadne aj na Mars.
Po pondelkovom teste kvapalinového motora uskutočnil CASCO na ďalší deň úspešný skúšobný zážih svojho najväčšieho raketového motora na tuhé palivo s priemerom 3 metre. Bežal po dobu 100 sekúnd po zapnutí zapaľovania.
Ako informovala CCTV, okrem týchto motorov vyvíja Čína aj perspektívne hybridné opakovane použiteľné vesmírne vozidlo, ktoré bude kombinovať tri rôzne druhy technológií motorov: domorodé turbíny, náporové a raketové motory, ktoré budú poháňať loď v rôznych fázach letu do vesmíru. Kombinácia motorov umožní vozidlu vzlietnuť ako lietadlo a pristáť na letisku.
Vedci sa snažia o skonštuovanie lietadla, ktoré vzlietne pri nízkych otáčkach za použitia vysoko výkonného turbínového motora alebo raketového motora. Po dosiahnutí určitej rýchlosti umožní nadzvukový spaľovací motor dosiahnuť hornú atmosféru, kde potom raketový motor prerazí zemskú gravitáciu.
Konštruktéri takto veria vo vesmírnu turistiku na obežnej dráhe Zeme vo výške desiatok až stoviek kilometrov, ktorá bude dokonca lacnejšia ako doterajšie verzie. Nová kozmická loď budúcnosti by sa mohla používať od roku 2030.