Peking 22. máj 2017 (HSP/DWN/Foto:Pixabay)
Čína a India budú v blízkej budúcnosti určovať dopyt po rope
Čína a India budú v najbližších rokoch silne ovplyvňovať globálny dopyt po rope. Vyplýva to zo štúdie Medzinárodnej agentúry pre energiu (IEA), ktorú cituje portál oilprice.com. Najmä úsilie oboch krajín podporovať používanie elektrických vozidiel spomalí rast dopytu. Avšak spotreba bude v roku 2040 v dôsledku prudkého nárastu svetovej populácie asi o 11 miliónov barelov (159 litrov) denne väčšia než je aktuálna spotreba 100 miliónov barelov denne, píše agentúra
Pre Čínu a Indiu existujú dobré dôvody, prečo by mala byť posilnená elektrická mobilita. Mestá oboch krajín trpia vysokými emisiami výfukových plynov a spotrebitelia musia platiť relatívne vysoký podiel dane z benzínu. Čínska vláda dúfa, že v roku 2025 budú približne pätinu všetkých predajov automobilov v krajine predstavovať elektromobily – čo zodpovedá zhruba 7 miliónom vozidiel. Vládny think-tank v Indii dokonca vyžaduje, aby od roku 2032 bolo v krajine možné zakúpiť už len autá na elektrický pohon.
Tieto oznámenia z Číny a najmä z Indie však môže byť v najlepšom prípade realizované len čiastočne. V súčasnej dobe je drvivá väčšina elektrických automobilov príliš drahá a majú príliš krátky dojazd, aby rozvírili automobilový trh. Pozorovatelia majú tiež za to, že rozsiahle štátne dotácie sú nevyhnutné na zavedenie nových technológií v tejto oblasti.
Kým IEA očakáva prudký nárast elektrickej mobility v najbližších rokoch, pohonné hmoty na báze ropy budú aj naďalej dominovať. V roku 2025 by podľa odhadov malo na svete jazdiť asi 30 miliónov áut na elektrický pohon a až 150 miliónov v roku 2040. Avšak 150 miliónov áut na elektrický pohon podľa správy znížia spotrebu ropy len približne o 1,3 milióna barelov za deň.