Bratislava 13. júna 2017 (HSP/Foto:Pixabay)
Najväčší predajca ojazdených automobilov v strednej Európe AAA AUTO spracoval štatistiku priemerne najazdených kilometrov u áut rozdelených podľa krajín, kde boli vyrobené. Štatistika zahŕňa vozidlá, ktoré prešli autocentrami AAA AUTO od 1. 1. 2013 do 10. 5. 2017 na Slovensku a je rozdelená do 4 kategórií – mini a malé vozidlá, nižšia stredná trieda, stredná trieda a MPV. Priemerný nájazd bol sledovaný u áut v piatom a ôsmom roku od výroby.
O tom, že vozidlá Škoda sú medzi slovenskými vodičmi najobľúbenejšie, dlhodobo svedčia štatistiky predajov nových aj ojazdených áut. S ich obľubou ide ruka v ruke aj počet kilometrov, ktoré škodovky v priebehu svojho života najazdia. Od mini vozidiel typu Škoda Citigo, cez malé Fabie, až po Octavie v nižšej strednej triede je zo štatistiky viditeľné, že za osem rokov prevádzky najazdia priemerne najväčšiu porciu kilometrov. Hneď v závese sa držia vozidlá nemeckej produkcie. Tie za zmieňovaných osem rokov prejdú iba nepatrne menej.
„Je zaujímavé sledovať, aký sa na Slovensku a v Čechách stal zo škodoviek fenomén. Po revolúcii bol obrovský dopyt v podstate po akomkoľvek „západnom aute“. Záujem o škodovky ale neutíchol a trvá dodnes. Nepochybne je to dané kvalitou a trvanlivosťou mladoboleslavských áut,“ komentuje obľubu škodoviek generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.
Opakom v prípade najazdených kilometrov sú autá pôvodom z ázijských krajín. V porovnaní s nemeckými a francúzskymi vozidlami najazdia spravidla menej. Oproti škodovkám je rozdiel ešte výraznejší. „Hlavne japonské autá nebývajú vo firemných flotilách. To je jeden z dôvodov, prečo s nimi majitelia najazdia v priemere menej kilometrov,“ dopĺňa Topolová.
Rozdelenie áut podľa počtu najazdených kilometrov, krajiny pôvodu a veku:
Mini a malé vozidlá | Japonsko | Nemecko | Francúzsko | Kórea | Škoda |
do 5 rokov | 50 253 | 58 136 | 59 242 | 54 519 | 87 953 |
do 8 rokov | 81 090 | 95 196 | 83 299 | 84 241 | 107 075 |
Nizšia stredná | Japonsko | Nemecko | Francúzsko | Kórea | Škoda |
do 5 rokov | 62 184 | 121 077 | 91 281 | 75 016 | 131 719 |
do 8 rokov | 106 447 | 143 539 | 119 988 | 107 402 | 173 246 |
Stredná trieda | Japonsko | Nemecko | Francúzsko | Kórea | Škoda |
do 5 rokov | 130 714 | 141 104 | 128 458 | 102 390 | 148 492 |
do 8 rokov | 148 947 | 171 481 | 168 248 | 104 282 | 168 015 |
MPV | Japonsko | Nemecko | Francúzsko | Kórea | Škoda |
do 5 rokov | 86 334 | 129 317 | 120 275 | 65 345 | 94 292 |
do 8 rokov | 98 732 | 150 423 | 137 129 | 103 054 | 126 965 |
Výnimku tvorí kategória MPV vozidiel. Škoda ponúkala iba model Roomster. Naproti tomu ostatní výrobcovia sa rodinným vozidlám venujú už dlhšiu dobu.
Čo poradiť tým, ktorí pri výbere ojazdeného automobilu hodnotia tiež jeho bezpečnostné parametre? Určite zvážiť nákup auta mladšieho roku výroby a taktiež s ak možno najvyšším počtom udelených hviezdičiek podľa metodiky NCAP. Crash test, pri ktorom sa v prísnych podmienkach čelne stretli dve vozidlá idúce rýchlosťou 60km/h, jednoznačne preukázal, že zatiaľ čo posádka so špičkovými bezpečnostnými parametrami má šancu vyviaznuť zo stretu s minimálnymi následkami, posádka druhého vozidla s podpriemerným hodnotením (teda iba dvomi udelenými hviezdičkami z piatich možných) bude vážne a možno aj smrteľne zranená. „Výber konkrétneho modelu auta a jeho vybavenia bezpečnostnými prvkami môže byť v prípade vážnejšej nehody voľbou medzi smrťou či životom. A kupujme iba auto so známou minulosťou. Nekvalitne opravené karosérie po väčšej havárii môže znamenať pre cestujúcich pri ďalšej nehode zvýšené riziko vážneho zranenia či smrti,“ upozorňuje Roman Budský z českého Týmu sliniční bezpečnosti.
Redakciu informoval Matej Kubinec z PR Clinic.