Advokát Para: Lexovo víťazstvo je dôležité pre zachovanie nezávislosti súdnej moci

Advokát Para: Lexovo víťazstvo je dôležité pre zachovanie nezávislosti súdnej moci

Bratislava 16. júna 2017 (HSP/napalete.sk/Foto: Michaela Kolimárová)

 

 

Za desať rokov samostatnej právnickej praxe sa vypracoval na uznávaného advokáta. Jeho meno figurovalo pri právnom zastupovaní v zložitých, neraz i mediálne známych prípadoch, najmä v oblasti trestného práva

Reklama

Ivan Lexa si ho nedávno vybral za člena svojho nového advokátskeho tímu. Obhajoby bývalého šéfa Slovenskej informačnej služby sa po zrušení Mečiarových amnestií ujal tak, ako býva jeho zvykom: s plným nasadením. Mag. Mgr. Marek Para odpovedal exkluzívne pre Hlavné správy a portál napalete.sk.

Na snímke advokát Marek Para

 

Reklama

Prečo ste sa stali obhajcom Ivana Lexu?

Jeho prípad je v mnohých aspektoch jedinečný, navyše je pod silným mediálnym tlakom a riešenie otázok s ním spojených bude mať nepochybne dopad na právnu teóriu i prax na Slovensku. Pochybujem, že podobný prípad vôbec niektorý z advokátov u nás riešil. Preto som sa rozhodol ponuku pána Lexu prijať.

 

Boli ste prekvapený touto ponukou?

Áno, úprimne povedané, bol som veľmi prekvapený. Som pomerne mladý advokát a, samozrejme, potešili ma kladné referencie, ktoré na mňa môj nový klient dostal.

Reklama
Na snímke advokát Marek Para

Hovoríte o jedinečnosti prípadu, ktorý sa nielenže zapíše do právnej histórie SR, ale zrejme môže v budúcnosti prejudikovať aj ďalšie rozhodnutia v tejto oblasti. Ako hodnotíte fakt, že na základe politického rozhodnutia parlament i Ústavný súd zrušili amnestie udelené bývalým i zastupujúcim prezidentom?

Z môjho pohľadu sa odrazu nepochopiteľne zmenili postuláty, ktorými sa doteraz prezentovala najsilnejšia vládnuca strana a jej čelní predstavitelia. Bolo to pre mňa ako právnika prekvapivé, keďže že som vychádzal z nemeniteľnosti niektorých zásad v právnej praxi, pričom jednou z nich bola nezrušiteľnosť amnestií.

Dlhoročné jednoznačné stanovisko sa z večera do rána zmenilo a prišlo k zrušeniu amnestií. Udialo sa to za skráteného legislatívneho konania, na čo podľa mňa neboli dôvody, a zároveň bola Ústavnému súdu uložená šibeničná lehota, po ktorej márnom uplynutí by rozhodnutie bolo účinné.

Podľa mňa ide o dôsledok nátlakovej vlny, ktorú cez médiá spustila politická opozícia, naháňajúca si preferencie u voličov. Vnímam to ako nenáležitý zásah zákonodarnej moci do súdnej moci bez toho, aby niekto domyslel, aké následky to môže mať do budúcnosti.

 

Reklama

Je pravda, že čosi takéto sa s výnimkou Južnej Ameriky ešte nikde nestalo?

Áno, je. Navyše, v Južnej Amerike išlo o prípady zločinov proti ľudskosti, masovej genocídy. Je to absolútne neporovnateľné s týmto prípadom, kde ide o zavlečenie štátneho občana Slovenska na územie Rakúska, ktoré predpokladajú orgány činné v trestnom konaní, a ktoré ešte iba má byť nejakým spôsobom preukázané. V princípe sa nemusíme báť ani unikátnych riešení, ale treba ich robiť po zrelej úvahe a najmä v zákonných rámcoch. A to sa v prípade zrušenia amnestií nestalo.

 

Nie je rozhodnutie parlamentu a Ústavného súdu nebezpečný precedens, ktorý môže v budúcnosti iniciovať aj iné retroaktívne verdikty?

Zrušenie amnestií bolo krokom, ktorý sa týmto spôsobom nemal stať. Odteraz si naozaj môže Národná rada odhlasovať čokoľvek, stíhať kohokoľvek, hlasovať o kohokoľvek vine a vlastne rozhodovať namiesto súdov. Máte pravdu, je to veľmi nebezpečný precedens.

 

Zrušenie amnestií politici odôvodňovali aj tým, že to má byť výkričník pre budúcich verejných činiteľov, aby nezneužívali funkcie a inštitút amnestie a milosti na zakrývanie zločinov. Čo si o tom myslíte?

Akýkoľvek účinok smerom do budúcnosti je v poriadku. Naopak, v poriadku nie je spätná účinnosť. Druhý problém je to, že sa tu vytvoril akýsi precedens správnosti, morálnosti, ktorý teraz spätne zasahuje do právnych zásad a do určitej stálosti práva.

Ja si nedovolím povedať, čo je morálne a čo nie, či niekto spáchal trestný čin, či niekto zakrýval trestný čin, a som prekvapený, že v rámci davovej psychózy si niekto „neomylne“ dovolí tvrdiť a na základe toho konať, bez ohľadu na doteraz platné právne zásady. Práve pre zachovanie nezávislosti súdnej moci a pre racionálnosť a stálosť právnych zásad je tento spor dôležitý a je dôležité ho vyhrať.

Na snímke advokát Marek Para

Po tom, ako boli príslušné prípady po rozhodnutí Ústavného súdu obnovené, sa hovorí o podaní sťažnosti na Európsky súd pre ľudské práva v Štrasburgu. Ivan Lexa tam už raz v tejto veci uspel, bolo to v roku 2008. V akom štádiu je teda podanie do Štrasburgu?

Reklama

Máme rozpracovaný návrh podania, vychádzajúci z porušenia individuálnych práv nášho klienta, s tým, že tento návrh môže dostať definitívnu podobu až vtedy, keď budeme oboznámení s odôvodnením rozhodnutia Ústavného súdu a, samozrejme, aj s odlišnými stanoviskami dvoch sudcov, ktorých stanoviská sa týkajú merita veci.

Hneď ako Ústavný súd zverejní odôvodnenie, bezodkladne podáme spomenutú sťažnosť. O dôvodoch budeme, pravdepodobne formou tlačovej konferencie, informovať médiá a verejnosť.

 

Podanie do Štrasburgu však nemá odkladný účinok na konanie slovenských súdov, to znamená, že po naštudovaní spisov sudcovia pravdepodobne vytýčia pojednávanie. Aká je lehota, v ktorej musí štrasburský súd rozhodnúť?

Nie je viazaný konkrétnou lehotou, ale neočakávame, že to bude nejaký dlhý rozhodovací proces. Predpokladáme, že verdikt by mohol prísť v priebehu niekoľkých mesiacov.

Reklama

 

Aké budú podľa vás najbližšie kroky súdu?

Súd musí v prvom rade posúdiť, či je vôbec možné vo veci konať. Parlament totiž priamo nemôže rušiť rozhodnutia súdov. Požiadali sme o umožnenie prístupu do spisu a taktiež sme spracovali návrhy, ktoré predložíme na súd tak, aby sa nimi mohol sudca reálne zaoberať.

 

Čo by sa udialo prípade, že by Štrasburg uznal ktorýkoľvek z vašich argumentov, teda či to, že ide o vec už rozhodnutú, alebo že amnestie sú nezrušiteľné a podobne?

Reklama

Malo by to dopad na prebiehajúce súdne konanie a jednou z možností by bolo zastavenie samotného konania pred príslušným okresným súdom, prípadne pred prokuratúrou, ktorá by bola v tom čase príslušná podľa rozhodnutia súdu.

Na snímke Ivan Lexa Foto: Martin Baumann

Hovoríte o jednej z možností, aké sú tie ďalšie?

Nemôžeme predbiehať, keďže ešte nepoznáme odôvodnenie rozhodnutia Ústavného súdu. Európsky súd pre ľudské práva môže vytknúť porušenie individuálnych práv, za ktoré môže byť požadovaná napríklad materiálna náhrada.

Od rozhodnutia sme ešte vzdialení, ale opäť pripomínam jednoznačný verdikt spred deviatich rokov, že amnestie nie sú zrušiteľné. Vzhľadom na určitú predvídateľnosť práva toto bola a stále je zásada platná v európskych krajinách a mala by platiť aj pre inžiniera Lexu.

 

Nikde v právnej teórii a v Trestnom poriadku sa nehovorí o tom, čo sa má diať po zrušení amnestií. Je to logické, keďže všeobecne platí zásada, že amnestie sú nezrušiteľné. Aký máte na to názor?

Súhlasím a vidím v tom veľký problém. Trestný poriadok skutočne neobsahuje nijakú úpravu, ako má súd postupovať v prípade „zrušenia“ amnestií. Tvorcovia Trestného poriadku totiž nepredpokladali, že by vôbec niekedy mohlo prísť k ich zrušeniu. Chýba teda akýsi „manuál“ pre sudcu, podľa ktorého by vedel, ako má ďalej postupovať.

Reklama

Preto momentálne každý špekuluje nad tým, čo by sa malo a nemalo stať a koľko variant má sudca na ďalší postup. Tento chaos a právna neistota pravdepodobne môže a podľa mňa aj bude viesť k nezákonnosti celého procesu.

 

Myslíte si, že v budúcnosti by sa niekto mal za toto narušenie právneho systému zodpovedať?

Ak by k tomu niekedy prišlo, zrejme nepôjde o trestnoprávnu zodpovednosť, ale skôr o zodpovednosť v morálnej a politickej rovine.

 

O zrušení amnestií rozhodovali aj politici s titulom JUDr. Prečo podľa vás ľudia s právnickým vzdelaním dokážu prijať rozhodnutia, ktoré sú s najväčšou pravdepodobnosťou v rozpore s ich profesionálnym presvedčením?

Každý má právo na svoj názor, čo by sme mali rešpektovať. Nepoznám celkom dôvody, ktoré viedli jednotlivé osoby takto konať, ani neviem hodnotiť ich pohnútky a vedomie. Dovolím si však tvrdiť, že akokoľvek sa snažia verejnosť presviedčať, že ich úmysly boli morálne, v skutočnosti konali v záujme zakryť nepríjemné politické kauzy a týmto od nich mediálne odkloniť pozornosť.

Reklama

Potvrdzuje to aj mimoriadny záujem médií o zrušenie amnestií. Uvidíme, ako sa títo ľudia budú správať v budúcnosti a či aj náš právny názor bude rovnako rešpektovaný, ako my rešpektujeme ich právny názor.

Pavel Kapusta

 

Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

Včera 20:26

Spojené štáty vo štvrtok odsúdili ruské veto, ktorým Moskva na pôde Bezpečnostnej rady OSN zablokovala predĺženie dohľadu expertov OSN nad dodržiavaním sankcií zavedených voči Severnej Kórei.

Včera 20:20

Nemecký tenista Alexander Zverev postúpil do semifinále dvojhry na turnaji ATP 1000 v Miami. Vo štvrťfinále zdolal v pozícii nasadenej štvorky Maďara Fábiána Maroszána 6:3, 7:5.

Včera 20:07

Jozef Bíreš končí na pozícii ústredného riaditeľa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) SR. Jeho presný dátum odchodu má byť dohodnutý dodatočne.

Včera 20:04

Medzinárodný súdny dvor (MSD) vo štvrtok nariadil Izraelu prijatie viacerých opatrení v súvislosti so zlou situáciou v Pásme Gazy. Prikázal otvoriť ďalšie pozemné hraničné priechody s cieľom umožniť prísun potravín, vody, pohonných hmôt a ďalších zásob do tejto vojnou zničenej palestínskej enklávy.

Včera 19:11

Ceny ropy vo štvrtok po dvoch dňoch poklesu ožili a vzrástli. Investori očakávajú totiž napätejšie dodávky. Vychádzajú pritom z predpokladu, že najväčší svetoví producenti z aliancie OPEC+ budú pokračovať v doterajšej politike obmedzovania ťažby.

Včera 19:04

Vo štvrtok skoro ráno sa na ulici v rímskej štvrti Quadraro vytvorila diera v zemi s priemerom a aj hĺbkou desať metrov, ktorá pohltila dve zaparkované autá, informovali talianske médiá s odvolaním na miestnu políciu.

Včera 19:04

Ruský prezident Vladimir Putin šíri propagandu, ak tvrdí, že Moskva zostrelí akúkoľvek stíhačku F-16 dodanú Ukrajine Západom, dokonca aj na letiskách NATO, vyhlásil vo štvrtok taliansky minister zahraničných vecí a vicepremiér Antonio Tajani.

Včera 18:59

Britské múzeum vo štvrtok oznámilo, že jeho novým riaditeľom sa stal historik umenia Nicholas Cullinan. Vo funkcii nahradil Hartwiga Fischera, ktorý odstúpil po tom, čo sa ukázalo, že v múzeu došlo k sérii krádeží.

Včera 18:38

Zakladateľ skrachovanej burzy kryptomien FTX Sam Bankman-Fried pôjde na 25 rokov do väzenia, rozhodol vo štvrtok americký súd. Očakáva sa, že sa Bankman-Fried proti rozsudku odvolá.

Včera 18:37

Pápež František vo štvrtok umyl a pobozkal nohy 12 väzenkyniam v rímskej väznici Rebibbia. Išlo o súčasť obradov Zeleného štvrtka.

Včera 18:36

Najdôležitejšie bilaterálne otázky a aktuálne medzinárodné politické záležitosti boli hlavnými témami štvrtkového telefonického rozhovoru maďarského prezidenta Tamása Sulyoka s izraelským prezidentom Jicchakom Hercogom,

Včera 18:33

Biely dom vo štvrtok označil tvrdenia ruských predstaviteľov o útoku islamistických teroristov na koncertnú sálu pri Moskve za rozširovanie “nezmyslov”. Reagoval na pokus spojiť útok s Ukrajinou.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Gaucho alebo juhoamerický kovboj kúpe koňa počas festivalu ródea Criolla Week v Montevideu v Uruguaji

Autor: AP/Matilde Campodonico

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Viktor Pondělík

Miro Majerník

Pavel Jacz

Vanda Rybanská

Pavol Lemko

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali