3 technológie budúcnosti, ktoré zmenia šoférovanie na nepoznanie

3 technológie budúcnosti, ktoré zmenia šoférovanie na nepoznanie

Svet 08. októbra 2015 (HSP/AE/Foto:Continental)

 

Cestovateľ v čase z roku 1980 by bol pravdepodobne trochu ohromený, ak aby zažil moderné auto. Iste, nie je veľa technických rozdielov medzi vozidlami rovnakej kategórie Mercedes-Benz triedy C z roku 2015 a Mercedes-Benz typ 190 z roku 1985, ale keď reč príde na bezpečnosť a pohodlie, funkcie, sú podstatne odlišné

Head_up_display_technology_experience

Reklama

Jediné bezpečnostné systémy, ktoré nájdete v Mercedese 190 (W201) sú bezpečnostný pás, deformačné zóny, voliteľný systém ABS a predný airbag vodiča (len v novších modeloch). Časť z aktívnych bezpečnostných prvkov moderného Mercedesu triedy C (W205) tvoria systémy ESP, Pre-Safe, DISTRONIC Plus s núdzovým brzdením, asistent pozornosti vodiča, asistent mŕtveho uhla, aktívny asistent jazdných pruhov, Inteligentné LED svetlomety a mnoho ďalších. Technológia sa počas posledných rokov vyvíjala exponenciálne, ale to neznamená, že sme dosiahli vrchol. Aké sú 3 technológie, ktoré majú potenciál zmeniť šoférovanie na nepoznanie?

 

Reklama

Komunikácia medzi vozidlami

V podstate možno povedať, že tento systém bude najjednoduchší na implementáciu najmä preto, že mnoho súčasných a pripravovaných vozov má vstavané bezdrôtové pripojenie na internet. Už v roku 2013 integroval Mercedes-Benz komunikačný systém Car-to-X do niektorých zo svojich modelov, ale bol samozrejme starý a oveľa jednoduchší ako to, čo sa nás čaká v blízkej budúcnosti.

K dispozícii je aj konzorcium automobiliek, ktorého súčasťou je Mercedes-Benz, BMW, Audi, GM, Honda a Volvo. Konzorcium by malo uľahčiť regulačným orgánom a výrobcom automobilov zaviesť globálny štandard. To znamená, že v budúcnosti, bez ohľadu na to, akú značku auta máte, bude váš automobil schopný bezdrôtovo komunikovať s iným autom a dokonca aj s niektorými časťami infraštruktúry.

Autá by si mali vymieňať informácie o miestnych obmedzeniach rýchlosti a stave vozovky v akejkoľvek oblasti. Možnosti sú takmer nekonečné. Autá si budú vymieňať aj informácie o semaforoch, budú môcť upozorniť protiidúce vozidlá o zmene farby na semafore,…

To prispeje k zníženiu nehôd a tým sa zlepší tok dopravy. Zásahové vozidlá budú môcť použiť komunikáciu bez použitia sirény v rušných mestách, takže ďalšie autá sa budú môcť dostať z cesty včas. Informácie týkajúce sa dopravných obmedzení, dopravných zápch a dokonca zmeny počasia môžu byť prenášané medzi autami. Jazda v blízkej budúcnosti bude určite menej stresujúca.

Reklama

 

Vozidlá s autonómnymi schopnosťami

Táto technológia úzko súvisí s komunikáciou medzi vozidlami. Autonómne vozidlá prepojené medzi sebou pravdepodobne zmenia celú verejnú dopravu. V tomto roku sme oslávili 10. ročník akcie na autosalóne v Ženeve v roku 2015 s názvom Future Networked Car. Organizuje ho Medzinárodná telekomunikačná únia (ITU), agentúra OSN pre informácie a komunikáciu. Akcia naznačila, že budúcnosť bez nehôd a plne efektívna verejná doprava je za rohom. A to všetko vďaka rýchlemu vývoju, pokiaľ ide o technológie bezpečnosti automobilov.

V závislosti na tom, ako sa vyvíja legislatíva, do roku 2020 môžeme mať autonómne taxi, pričom spoločnosti, ako Uber sú hlavnými kandidátmi na realizáciu tohto plánu. Využitie nájde najmä vo veľkých mestách, vytváranie sietí verejnej dopravy s ostatnými vozidlami a s okolitou infraštruktúrou zníži dopravné zápchy a emisie, zásadným spôsobom zvýši bezpečnosť cestnej premávky a zvýši mobilitu starších osôb a/alebo osôb so zdravotným postihnutím.

 

Reklama

Super head-up displej

Áno, head-up displeje sú v automobiloch už dlhšiu dobu, niektoré z nich sú dokonca farebné a dokážu premietať mnoho užitočných informácií, ako je aktuálna rýchlosť vozidla, navigácia alebo miestne varovanie rýchlosti. Napriek tomu, že je táto technológia niektorými odborníkmi kritizovaná, technológia inšpirovaná z vojenských stíhačiek bude o pár rokov ešte komplexnejšia.

Za normálnych okolností, “komplexnejšia” by sa dalo preložiť ako “ďalšie rozptýlenie vodiča”, ale to by nemalo nastať v prípade, ak sa head-up displej bude vyvíjať správnym spôsobom. Takzvaný “super head-up displej” bude obsahovať prvky virtuálnej reality.

Namiesto sledovania 2D displeja, ktorý ukazuje iba základné údaje, bude vodič môcť vidieť názvy ulíc napísané v 3D. Implementácia rozšírenej reality vám dokonca umožní riadiť v podmienkach nulovej viditeľnosti (hmla, dážď alebo sneh). Počítač získa potrebné informácie z laserových a radarových senzorov okolo celého vozidla v spolupráci s 3D mapami okolia. Znie to desivo a trochu ako pritiahnuté za vlasy, ale súčasné automobily už sú na tejto ceste.

Tím japonských vedcov z Ústavu inžinierstva v Tokiu a jeden z výskumných laboratórií Denso dosiahli výraznejší prielom v tejto oblasti už v roku 2011. Ich myšlienka zahŕňa takzvaný “plynulý pohyb paralaxy”, čo znamená, že na 3D head-up displej nebudete potrebovať špeciálne okuliare a budete vidieť informácie na čelnom sklo bez pocitu bolesti hlavy a rozmazaného videnia.

 

Rýchly pokrok vo výskume a vývoji predstavuje stále strmšia krivka, čo znamená, že bude stále ťažšie predvídať, kedy budú niektoré z vyššie uvedených technológií realizované vo veľkom meradle. Vieme však, že svet sa mení rýchlo a technológie obzvlášť. Dá sa predpokladať, že technológie sa budú vyvíjať rýchlejšie ako naše vodičské návyky.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

14:23

Medziročné zníženie celkovej spotreby plynu na Slovensku pokračovalo po februárovom poklese o 15 % aj v marci. Domácnosti aj firmy či inštitúcie minuli 4,621 terawatthodín (TWh) plynu, čo je oproti vlaňajšiemu marcu pokles o 8,1 %. Vyplýva to z dát zverejnených spoločnosťou SPP-distribúcia.

14:22

Bývalý taliansky premiér a prezident Európskej centrálnej banky Mario Draghi v utorok vyhlásil, že jeho nadchádzajúca správa o zvyšovaní konkurencieschopnosti EÚ bude požadovať radikálne reformy.

14:21

Nemecká ministerka zahraničných vecí Annalena Baerbocková v utorok vyzvala Európsku úniu, aby po víkendovom útoku Teheránu na Izrael uvalila nové sankcie na iránske drony.

14:08

Globálnej ekonomike hrozí tento rok ďalšie spomalenie. Dôvodom sú klesajúce investície a utlmená dynamika obchodu. Upozornila na to v utorok Konferencia Spojených národov pre obchod a rozvoj pred jarným zasadnutím Medzinárodného menového fondu a Svetovej banky tento týždeň.

14:07

Rusko dokázalo zničiť dôležitú elektráreň dodávajúcu elektrickú energiu do Kyjeva, pretože sa Ukrajine minuli obranné rakety. Vyhlásil to v utorok ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

13:58

Európska komisia (EK) v utorok spustila posledné kolo podávania prihlášok v rámci iniciatívy DiscoverEU. Skončí sa v utorok 30. apríla a umožní tisíckam mladých ľudí cestovať po Európe vlakom zadarmo.

13:38

Najdrahšie obedy majú v Trnavskom kraji, kde sa priemerná suma jedného obeda v prvom štvrťroku tohto roka vyšplhala až na 9,60 eura. Najlacnejšie obedy mali naopak v Trenčianskom kraji, kde zákazníci zaplatili v priemere 7,69 eura. V utorok o tom informoval poskytovateľ stravných lístkov a stravovacích kariet, spoločnosť Edenred.

13:38

Napredovanie výstavby diaľničného úseku Ivachnová – Hubová označil v utorok ružomberský primátor Ľubomír Kubáň za dobrú správu. Pripomenul však, že prioritou je aj dopravné prepojenie diaľnice a rýchlostnej cesty R1. Trvalé dopravné zaťaženie totiž podľa Kubáňa trápi Ružomberok každý deň.

13:37

Spomalenie inflácie v eurozóne otvorilo Európskej centrálnej banke (ECB) dvere, aby začala toto leto znižovať úrokové sadzby. Uviedol to v utorok člen Rady guvernérov ECB a guvernér fínskej centrálnej banky Olli Rehn. Zároveň však upozornil, že nepriaznivá geopolitická situácia môže takéto plány zmariť.

13:36

Prebytok zahraničnoobchodnej bilancie eurozóny aj celej Európskej únie (EÚ) vo februári 2024 vzrástol, keďže export sa zvýšil a import klesol.

13:36

Čína a Nemecko majú obrovský potenciál pre obojstranne výhodnú spoluprácu. Povedal to v utorok čínsky prezident Si Ťin-pching nemeckému kancelárovi Olafovi Scholzovi, ktorý je na návšteve v ázijskej krajine.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke motýľ na kvitnúcej rastline Lantana v texaskom San Antoniu

Autor: TASR/AP- Eric Gay

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali